Bild: Ionity för långsamma för Rimac Nevera – klarar upp 500 kW

Den kroatiske biltillverkaren Rimac har under ett par års tid utvecklat den eldrivna supersportbilen Rimac Nevera. Det är en kraftfull elbil med fyra motorer och 1914 hästkrafter som slår de flesta sportbilarna.

Men det är inte bara de kraftfulla motorerna som imponerar med Rimac Nevera. Det gör också snabbladdningen. Rimacs grundare Mate Rimac har delat med sig av ett par bilder när han snabbladdar en Rimac Nevera på en Ionity-laddare i Kroatien.

Ionitys nätverk av snabbladdare har några av Europas snabbaste laddare. De ska kunna leverera upp till 350 kW till en bil som klarar av det. Nevera är en av dessa och laddningskurvan imponerar.

På den första bilden är laddningsnivån 32 procent och laddaren levererar 311 kW. På nästa bild nio minuter senare är vi vid en laddningsnivå på 62 procent och bilen tar emot 333 kW. Vid 80 procent är laddningshastigheten fortsatt hög med 140 kW.

Laddning 10 till 80 procent tog ungefär 21 minuter skriver Mate. Han berättar vidare att det inte är bilen som är långsam, utan laddaren som inte klarar att leverera mer.

– Bilen kan faktiskt ta 500 kW när laddstationerna väl kommer ikapp. Nu är verkligheten 10 till 80 procent på 21 minuter. Nu väntar vi på 500 kW, skriver Mate Rimac.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.