Volkswagen-koncernen har byggt fler än 670 000 elbilar baserade på MEB-plattformen fördelat över ett dussintal modeller sedan introduktionen 2019. Av dessa är 500 000 elbilar från Volkswagens ID-familj.
Nu bygger bilkoncernen vidare på plattformen för att lansera nästa generationens elbilar. Med det introducerar Volkswagen plattformen MEB+. Idag erbjuder den modulära MEB-plattformen batteristorlekar på mellan 58 kWh och 77 kWh. Tillräckligt för en räckvidd på mellan 400 och 550 kilometer.
Med MEB+ kommer Volkswagen att kunna förbättra både laddnings- och lagringstekniken och den digitala infrastrukturen. I den vidareutvecklade plattformen kommer Volkswagen använda sina egenproducerade battericeller som bland annat ska produceras i Salzgitter.
De nya battericellerna i MEB+ kommer kunna göra det möjligt att erbjuda modeller med upp till 700 kilometer i räckvidd. Något som Volkswagen lovar i kommande el-kombin Volkswagen ID. Space Vizzion.

MEB+ kommer också tillåta snabbare laddning med hastigheter från 175 till 200 kW. Idag ligger MEB-plattformens flesta modeller på omkring 100 till 150 kW – där ID. Buzz sticker ut som ett undantag med den högsta effekten på 170 kW.
Volkswagen kommer utöka sitt modellutbud rejält under de kommande åren. Tio nya Volkswagen-modeller ska lanseras fram till 2026. Det inkluderar också en instegsmodell med ett riktpris på omkring 25 000 euro.
Det finns också planer på nya elbilar inom prestanda- och premiumsegmenten. Något som blir möjligt med MEB+. MEB+ blir också ett teknologiskt framsprång och kommer möjliggöra nya autonoma körfunktioner.
Kommentera