VW-chefen avslöjar försäljningsmålen för Volkswagen ID. Buzz

Under en livestream om Volkswagens produktplaner framåt delade Volkswagens-chefen Ralf Brandstätter också med sig om en del detaljer om den nyligen premiärvisade ID. Buzz.

Den nya ID. Buzz ska ta rollen som den ”mest känslomässiga” elbilen och har allt det som krävs för att bli en bästsäljare, förklarar Ralf. Han berättar bland annat att mottagandet i USA har varit speciellt bra. Där har den redan fått en kultstatus. Till USA kommer den nya modellen först 2024 – två år efter den europeiska leveransstarten.

ID. Buzz har fått en hel del detaljer som ska förknippa den med den klassiska ”folkabussen” som var väldigt populära i USA under 1960-talet och sedan dess har fått en kultstatus. Den korta fronten, tvåfärgslacken, det stora VW-emblemet är ett par saker som nya ID. Buzz ärvt från det gamla.

Under livestreamen berättar Ralf också om vilka försäljningsvolymer som man tror sig kunna uppnå. Inledande har man som mål att producera och sälja 120 000 ID. Buzz om året.

ID. Buzz kommer initialt som en femsitsig MPV och som en transportbil under namnet ID. Buzz Cargo. Från start är den utrustad med ett batteri på 77 kWh och en motor på 150 kW som driver bakaxeln. Längre fram kommer ID. Buzz i fler varianter. Bland annat som fyrhjulsdriven och med större batteri.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.