Teslaklubben reder ut: Kommer det bli trångt vid Tesla Supercharger nu?

Att Tesla öppnat sitt nätverk av snabbladdare för andra bilmärken har väckt blandade reaktioner. Bland förarna av icke-Teslabilar finns ett unisont jubel.

Även en del Tesla-förare stämmer in i jublet. De ser att det kan gynna skiftet till elbilar och dessutom blir det fler som är med och finansierar utbyggnaden av Teslas vinnande koncept på laddstationer med många laddpunkter.

Andra Tesla-förare är mer skeptiska, och tycker att exklusiviteten försvunnit. Dessutom oroar sig en del för trängsel, köer och brist på tillgängliga laddare i framtiden.

Men hur trångt kan det bli på Tesla Supercharger? Den frågan försöker idag Tibor Blomhäll från Tesla Club Sweden besvara. Genom öppnandet för andra bilmärken har antalet elbilar som potentiellt kan ladda tredubblats.

– Än så länge kommer vi nog klara oss. Supercharger-nätverket verkar vara dimensionerad för att klara av Sveriges alla elbilar. För tillfället, skriver Tibor.

Däremot menar Tibor att Tesla inte får ligga på latsidan. På de svenska vägarna tillkommer det ungefär 7 000 nya elbilar varje månad. Det betyder att Tesla måste inviga 50 nya stolpar i månaden om de ensamt ska hantera ökningen elbilar. Förra året invigde Tesla i snitt 17 nya stolpar per månad.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.