Sono Motors gör ett sista försök att rädda solcells-elbilen Sono Sion

”Vi har misslyckats”, inleder Sono Motors medgrundare Laurin Hahn ett tal inför personalen. ”Det kanske är dags att lägga ner elbilen Sion och bara satsa på solpaneler.”

I en video beskriver grundarna Laurin Han och Jona Christians ett misslyckande. Målet var att starta produktionen runt 2019 eller 2020. Nu är det 2022 och ännu finns ingen elbil ute på vägarna.

Den senare tidens utmaningar som energikris, pandemi och en turbulent finansmarknad beskriver duon som några av orsakerna till att Sono Motors idag sitter där de sitter – utan en färdig Sono Sion. Och så borde det förbli enligt Sonos rådgivare.

Men det är inget som varken Laurin eller Jona vill acceptera. Därför vädjar man nu om hjälp till de som investerat i Sono Sion. De 20 000 som lagt en reservation på en Sion och alla andra som valt att stötta Sono Motors att fortsätta göra det.

I en ny och avgörande kampanj uppmanar duon så många som möjligt att lägga en slutbetalning på en Sono Sion. Målet är att samla in 3500 beställningar på 50 dagar.

Videon kan du se nedan (sätt på undertexter).

Sono Motors hoppas och behöver få in 100 miljoner kronor i bokningar för att kunna fortsätta utvecklingen, enligt holländska medier. Om detta lyckas räknar Sono Motors med att kunna få in ytterligare kapital vilket ska räcka fram till produktionsstarten. I januari avgörs alltså ödet för Sono Motors.

Prisvärd, praktisk elbil

Målet med Sono Motors har varit att ta fram en prisvärd och praktisk elbil. Den kommer ha en räckvidd på 305 kilometer från ett batteri på 54 kWh. Snabbladdning är möjlig med upp till 75 kW, och AC-ombordladdaren är dubbelriktad med 11 kW i vardera riktning.

Sono Sion sticker ut med en kaross täckt i solpaneler. Det ska minska behovet av ladning med upp till fyra gånger. En optimal lösning på energikrisen, menar Sonos grundare.

Initialt var det tänkt att Sono Sions skulle produceras i Trollhättan. Senare stod det klart att Valmet Automotive i Finland kommer producera elbilen och det med start under andra halvan nästa år. I Tyskland är grundpriset satt till 25 000 euro.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.