Så ska EV Electra lyckas tillverka elbilen Emily GT redan 2024

En Saabklubb i Nederländerna har haft möjlighet att intervjua EV Electras ägare och Emily GT-köparen Jihad Mohammed. Det är den första intervjun där Jihad nu berättar mer om planerna framåt efter köpet av elbilsprojektet Emily GT. Han är bland annat tydlig med att produktionen från start inte kommer att ske i Trollhättan.

Den stora frågan är, frågar sig intervjuaren, hur ska Jihad Muhammed lyckas med det som Victor Muller inte kunde göra?

– Skillnaden är att jag ärvde en utvecklad bil. Det saknas bara fem procent. Så jag skulle säga att Emily GT kostar runt två till tre miljarder att utveckla. Det fick jag för växelpengar. Så jag börjar inte från noll och upp, Victor Muller fick börja från noll upp och med en mycket stor börda på sina axlar. Jag börjar från ovanför ytan, skuldfri, och det enda jag ser framför mig är en motorväg till framgång, förklarar Jihad Muhammed i intervjun.

Han fortsätter med att berätta att han endast ser två alternativ framåt. Antingen kommer man att lyckas, eller så kommer man att lyckas stort. Jihad berättar entusiastiskt att han själv tror på det senare – att lyckas stort.

EV Electra saknar dock alla lokaler, och ägor som Saab tidigare ägde. Det tycks inte heller finnas någon möjlighet att köpa tillbaka ytorna. Ett team med ingenjörer kommer dock börja arbete efter årsskiftet i en ny lokal i Trollhättan.

– Vi måste göra den (Emily GT) till en bättre produkt och jag tror att du känner till Frank Smit och Peter Dahl och teamet som arbetar med dem. Teamet som fick sparken ska lockas tillbaka och så kommer teamet av ingenjörer och utveckling tillbaka långsamt med början av nästa år, berättar Jihad Mohammed.

– Nu är det den andra delen. Att man behöver en fabrik för att tillverka bilar. Som jag sa tidigare i andra intervjuer finns det ingen fabrik idag. Det finns ett flertal byggnader, flera tomma lager, flera utställningslokaler men det finns ingen fabrik i bemärkelsen fabrik, fortsätter Jihad Mohammed.

Börjar utan Trollhättan

Jihad Mohammed berättar att han fått erbjudande om att hyra lokaler och mark vid den gamla Saabfabriken, men Jihad föredrar att köpa ytorna. Det är dock inget som den nuvarande ägaren vill gå med på.

– Jag behöver bygga en ny fabrik och jag behöver få företag att bygga en ny produktionslinje och infrastruktur och allt. Det är ytterligare 18 månader till två år. Inget kommer att hända i år eller andra året när det gäller produktionen i Trollhättan, men det betyder inte att Emily GT inte kommer att produceras. Vi hade alltid en plan B, försäkrar Jihad Mohammed.

Han beskriver hur han faktiskt lovat att börja tillverka bilar i 2024, men att han är begränsad i tillgången till fastigheter i Trollhättan. Därför tittar han också på andra alternativ. Genom så kallad kontraktstillverkning tror Jihad att han kan sätta Emily GT i produktion mycket snabbare.

– Jag känner killarna på VDL (nederländska kontraktstillverkare). Jag började prata med dem och de sa ja och att de välkomnar idén. Sedan Magna Steyr, det finns hundratals kontakttillverkare, förklarar Jihad Muhammed.

– Det kommer att göra våra liv mycket enklare för då behöver vi inte bygga linjen. Vi behöver inte förlora tid på att bygga linjen. Allt vi behöver är att arbeta med dem på verktygsutvecklingen, material och leverantörskedjan, fortsätter Jihad Muhammed.

Siktet på Trollhättan finns kvar

Men Jihad Mohammed vill inte utesluta Trollhättan helt och hållet. Han berättar hur han gärna skulle vilja behålla Saab-arvet i staden. Men att just den biten är något som kommer att ta mycket lång tid.

– Det kommer att göra produktionen till något synligt och något som är vackert. Det är något som kommer och det är vad jag lovade. Låt det ta sin tid, låt oss bygga fabriken den här gången och på ett bättre sätt, på ett modernt sätt, låt oss göra huset till ett hem, fortsatte Jihad Mohammed.

Han berättar vidare att det finns gott om tid kvar för att etablera en fabrik i Trollhättan. Men det finns däremot inte tid till att dra ut på tillverkningen av Emily GT.

– När Emily GT blir gammal är det ingen som vill ha den. När det kommer till volymer så är bara löftet att starta produktionen under 2024, vi kommer inte ha hundratusentals Emily GT parkerade utanför fabriken. Det är mitt löfte. Det är inom min förmåga, ingen kan hindra mig från det och jag kommer att göra det, avslutar Jihad Mohammed.

Hela intervjun går att se i videospelaren nedanför.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.