Premiär: Mercedes eldrivna långdistanslastbil eActros 600 – klarar 100 mil per dag

Mercedes Trucks har idag lanserat sin eldrivna lastbil eActros 600. En lansering som ska sätta en ”ny standard vad det gäller teknik, hållbarhet, design och lönsamhet”, skriver Mercedes. Visuellt har eActros fått en ny design med tydliga linjer och en betydligt mer aerodynamisk form.

Ellastbilen är utrustad med ett koboltfritt LFP-batteri på 621 kWh och ska fullastad klara att köra upp till 500 kilometer på en laddning. Genom att planera in körningen och laddpauserna med de lagstadgade vilotiderna ska lastbilen klara mer än 1000 kilometer på en dag.

Data från Mercedes lastbilar idag visar att omkring 60 procent av alla rutter är på under 500 kilometer per dag. Det innebär att räckvidden är fullt tillräckligt för de flesta förarna, och de som kör längre i en stor utsträckning kan förlita sig på laddinfrastrukturen när de lastar och lossar i depåerna.

För de förare som verkligen är beroende av att köra långt kommer Mercedes eActros 600 att kunna laddas med effekter på upp till 400 kW på en CCS-laddare. Senare kommer Mercedes också erbjuda megawattladdning med MCS-standarden för tung trafik.

Redan från säljstart kan kunder framtidssäkra eActros med stöd för MCS-laddning. Vid en laddeffekt på en megawatt ska det vara möjligt att ladda lastbilen från 20 till 80 procent på runt 30 minuter.

Mercedes Trucks har utvecklat en ny 800-volts elektrisk axel med två elmotorer och en fyrväxlad växellåda speciellt för användning i tunga långdistanstransporter. Elmotorerna genererar en kontinuerlig effekt på 400 kW samt en toppeffekt på 600 kW och säkerställer kraftfull acceleration, hög körkomfort och god kördynamik.

Mercedes eActros har en sammanlagd totalvikt på upp till 44 ton och kan med en standardtrailer lasta runt 22 ton inom EU:s regelverk. Den planerade serieproduktionen är planerad till slutet av 2024.

Ekonomisk vinning

Interiören i Mercedes eActros 600.

Mercedes eActros 600 kommer att bli runt 2 till 2,5 gånger dyrare i inköpspris än sin dieselmotsvarighet, utan statliga stöd. Men eftersom driften är betydligt billigare kommer investeringen gå att räkna hem på fem år, eller cirka 60 000 mil.

Utsläppen under hela livscykeln med produktionen inräknad kan minskas med 80 procent. Då har Mercedes räknat med en livslängd på 120 000 mil under 10 år.

– eActros 600 står för omvandlingen av godstransporter på väg mot CO2-neutralitet som ingen annan Mercedes-lastbil förut. Den kännetecknas av mycket innovativ drivteknik som kan erbjuda våra kunder särskilt hög energieffektivitet och därmed lönsamhet. Detta gör inträde i e-mobilitet ännu mer attraktivt för vagnparksoperatörer, sa Karin Rådström, VD för Mercedes-Benz Trucks i samband med avtäckningen.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.