Premiär för Peugeot e-3008 med 700 kilometer i räckvidd

Peugeot e-3008.

Peugeot 3008 har varit en av Peugeots största framgångar de senaste åren med över 1 320 000 sålda bilar. Nu kommer modellen som elbil under namnet Peugeot e-3008. Den kommer erbjudas med tre olika elmotorer och två olika storlekar på batteri som levererar upp till 700 kilometer i räckvidd.

Den nya modellen är baserad på Stellantis nya plattform STLA Medium. Bilen i sig mäter 4,54 meter i längd med en hjulbas på 2,73 meter. Peugeot menar att plattformen har gjort det möjligt att skapa en rymlig elbil trots sitt kompakta format. I bilen finns 17 olika förvaringsutrymmen med en total volym på 34 liter. Bagaget lastar 520 liter.

Aerodynamiken har spelat en stor roll i formgivningen av karossen för att skapa en så effektiv elbil som möjligt. Kromdetaljerna på karossen har blivit färre och ersätts med lackade element för att skapa ett modernare och mer hållbart intryck.

Tre versioner

Basmodellen Range får ett batteri på 73 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 525 kilometer (WLTP). Den blir tvåhjulsdriven med en motor på 157 kW (210 hk). I ett Dual Motor-utförandet blir det fyrhjulsdrift med en motoreffekt på 240 kW (320 hk).

Utöver dessa kommer Peugeot erbjuda en Long Range-version med upp till 700 kilometer i räckvidd. Då från ett batteri på 98 kWh. Den kommer endast med tvåhjulsdrift med en motoreffekt på 170 kW (230 hk).

Snabbladdning kommer vara möjligt med effekter på upp till 160 kW. Det ska då ta 30 minuter att ladda det mindre batteriet från 20 till 80 procent. Det större batteriet laddar snabbare och ska klara samma intervall på under 30 minuter. AC-laddning på 11 kW är standard, men 22 kW finns om tillval.

Peugeot e-3008 får också stöd för V2L. Det innebär att det går att plocka ström ur batteriet via ett uttag. Det kan leverera upp till 3kW och 16A.

– Lanseringen av nästa generation 3008 är ett stort steg i Peugeots radikala förvandling till ett attraktivt 100 procent elektriskt bilmärke som sätter en ny benchmark för design, körkänsla och effektivitet. Med dess exteriöra design, spektakulära Peugeot Panoramic i-Cockpit, körkänsla och omatchade elektriska prestanda, tar nya E-3008 Peugeot in i en ny era som det franska bilmärke som erbjuder det bredaste utbudet av kommersiella fordon på marknaden, säger Peugeots vd Linda Jackson i ett uttalande.

Interiören

Invändigt får E-3008 en helt ny design med Peugeot Panoramic i-Cockpit. Den kombinerar en head-up display med en pekskärm i en högupplöst 21-tumsskärm. Genom att skärmen är placerad upphöjd ovanför instrumentbrädan får den en svävande effekt. På vänster sida av skärmen visas all förarinformation och till höger styrs alla bilens funktioner.

Bilen har också fått en ny ratt med kontrollreglage som känner av när fingrarna nuddar dem. På högersidan ovanför mittkonsolen finns Peugeots i-Toggles-reglage. Dessa består av touch-knappar som ger tillgång till bilens standardfunktioner.

Interiören är elegant upplyst med en ljus som reflekteras mot en aluminiumprofil som sträcker sig över instrumentbrädan och över dörrarna. Kombinationen av aluminium, ljus och enkelt mönstrade tyger ska förmedla en harmonisk premiumkänsla. Både säten i läder eller Alcantara kommer erbjudas beroende på utrustningsnivå.

Bland andra funktioner finns ett nytt luftsystemet som övervakar och förbättrar luften i kupén. Infotainmentsystemet kommer ha stöd för Apple CarPlay och Android Auto, röststyrning och navigering från TomTom. Som tillval kan e-3008 fås med 360-gradersvyn VisioPark som genom fyra kameror och 12 sensorer ger en realistisk vy runt bilen.

Peugeot e-3008 kommer tillverkas i Frankrike, och försäljningen startar i början av 2024. De svenska priserna presenteras närmare lansering.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.