Sverige rankas högt av EY när de publicerar sin årliga rapport där de kartlägger de mest framstående fordonsmarknaderna i världen när det gäller introduktionen av elbilar. Indexet är baserat på utbud, efterfrågan och regleringar.
I rapporten kniper Sverige en fjärdeplats. Först ligger Kina som ser en snabb ökning av elbilar, men också drivs framåt av stora investeringar i batteriteknik och tillverkning. Norge som varit snabba på elbilar ligger stadigt kvar på en andraplats med den högsta andelen elbilar i fordonsregistreringen med 81 procent.
USA knep i årets upplaga en tredjeplats, och petade därmed ner Sverige en position från fjolårets rapport. USA steg däremot från en sjundeplats. Ökningen beror på tydliga investeringar i elbilar och batteritillverkning som ger ett bättre utbud. Tydliga incitament står bakom uppsvinget. USA står för 11 procent av den globala elbilstillverkningen, vilket visserligen är en bra bit efter Kina som står för 55 procent.
Den svenska placeringen på plats fyra är ett resultat av våra investeringar i tillverkning, investeringar i tekniken och den höga andelen elbilar som registreras. Femteplatsen kniper Storbritannien där landet har allt mer tydligare ambitioner att fasa ut försäljningen av bilar med förbränningsmotorer redan 2030. Det fem år före EU.
Tydlig styrning ger lättare beslut
– Kina och Norge har visat att en kraftfull mix av regleringar för att stimulera efterfrågan, i kombination med lokal batteriproduktion och en tydlig robust infrastrukturplan är avgörande faktorer för att hjälpa länder att framgångsrikt skiftat om till elbilar, säger Randy Miller, analytiker vid EY.
– Nu när efterfrågan är på tillräckliga nivåer i de flesta av länderna i den här studien är det nu upp till biltillverkarna och myndigheter att påskynda sina ansträngningar för att utöka elbilsproduktion, investeringarna och incitamenten, fortsätter Randy Miller.
Som ett exempel lyfter Randy Miller fram USA som snabbt klättrat uppåt på listan. Innovationsgraden hos företagen är hög, med stora investeringar i elbilar och produktion; och med ett tydligt stöd från landets politik.
– Detta affärsmässiga tillvägagångssätt har backats upp av vänlig regeringsreglering, som tillhandahåller ett holistiskt tillvägagångssätt som förbereder USA för den elektriska framtiden, säger Randy Miller.
Globalt fortsätter efterfrågan på elbilar att öka stadigt. Faktorer som ett utökat utbud av elbilar med rätt prestanda, snabba utbyggnaden av laddningsinfrastruktur och minskad oro för räckviddsångest driver på försäljningen.
Slutsatsen som EY drar i studien är att många av länderna som nu toppar listan skulle kunna påskynda utvecklingen ännu mer. Det genom tydligare långsiktiga mål och strategier från politiskt håll. Det kan i sin tur ge trygghet till bil- och batteriproducenter som i sin tur kan skapa ännu större effekter på global nivå.
Här är länderna som toppar indexet:
Placering | Land | Jämfört med 2022 |
---|---|---|
1 | Kina | – |
2 | Norge | – |
3 | USA | ▲4 |
4 | Sverige | ▼1 |
5 | Storbritannien | – |
6 | Sydkorea | – |
7 | Nederländerna | ▲1 |
8 | Tyskland | ▼4 |
9 | Kanada | ▲4 |
10 | Spanien | ▼1 |
11 | Frankrike | ▼1 |
12 | Italien | – |
13 | Indien | ▲1 |
14 | Österrike | N |
15 | Japan | ▼5 |
16 | Australien | N |
17 | Mexiko | N |
18 | Singapore | N |
19 | Nya Zealand | N |
20 | Brasilien | N |
Kommentera