Porsche Macan blir ett snabbladdande monster – även på 400-voltsladdare

Den här veckan är det premiär för den första helt eldrivna Porsche Macan. Inför premiärer har Porsche delat med sig av allt mer detaljer kring den kommande modellen som bygger på nya plattformen Premium Platform Electric (PPE).

Porsche Macan ska leverera över 500 kilometer i räckvidd, men för att bli riktigt nyttig på långresorna måste Porsche Macan också kunna ladda snabbt. Redan med Porsche Taycan introducerade Porsche en imponerande upplevelsen kring snabbladdningen. Den har Porsche nu byggt vidare på.

Precis som Taycan bygger Macan på en 800-voltsplattform och Macan kommer kunna ladda med upp till 270 kW i laddeffekt. Det förutsatt att man håller sig till en snabbladdare med stöd för 800-volttekniken. Porsche har inte berättat på hur kort tid det ska vara möjligt att fylla batteriet.

Men som ett exempel kan Taycan ladda från fem till 80 procent på 22,5 minuter. Förväntningen är så klart att Porsche Macan kommer att kunna ladda sitt 100 kWh stora batteri på ännu kortare tid. Det trots att Macan kommer få ett batteri större än de som erbjuds i Taycan.

Briljerar på 400-voltsteknik

Det positiva är också att Porsche har tänkt på laddningsupplevelsen på de mer vanligt förekommande 400-voltsladdarna. En högspänningsomkopplare i batteriet gör det nämligen möjligt att dela upp 800-voltsbatteriet i två batterier, vardera med en spänning på 400 volt.

Det kommer göra det möjligt för Macan att ta emot laddningseffekter på upp till 150 kW på en 400-voltsladdare. Porsche har redan nu avslöjat att det ska göra det möjligt att ladda batteriet från fem till 80 procent på under 22 minuter vid en 150 kW-laddare med 400 volt.

– Det finns olika laddningsstandarder på våra huvudmarknader. Ett stort fokus i våra tester har därför legat på att kontrollera dessa olika villkor på de olika platserna med våra prototyper och anpassa tekniken efter behov. Laddningen måste helt enkelt fungera, var och när som helst”, berättar Jörg Kerner, produktchef för Porsche Macan.

Möjligheten att dela upp batteriet i två delar med lägre spänning har också gjort att Porsche Taycan och syskonmodellen Audi e-tron GT även fungerar effektivt på Tesla Superchargers. Det med andra 800-voltsbilar ibland kämpar med kompatibiliteten på dessa stationerna. Att ha tillgång till Europas största publika laddningsnätverk är en uppsida när man väljer att köra elbil. Förväntningen är att Porsche Macan kommer fungera på samma sätt, även om det ännu inte är bekräftat.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.