Porsche om tekniken i eldrivna Porsche Macan och nya bilder

Porsche lättar en aning på locket och berättar nu mer om den kommande elbilen Porsche Macan EV. Den ska bli den sportigaste och mest kraftfulla modellen bland Porsches suvar någonsin.

I grund och botten bygger den på den dedikerade elbilsplattformen Premium Platform Electric (PPE) som Porsche utvecklar tillsammans med Audi. För toppmodellerna kommer den sportiga känslan framhävas genom att den fyrhjulsdrivna drivlinan prioriterar kraften till bakhjulen.

Drivlinan kommer att kunna leverera upp till 450 kW (603 hk) och ett vridmoment på över 1000 Nm. Precis som Taycan får Macan EV en 800-voltsdrivlina som konsekvent ska säkerställa höga effektuttag och maximal prestanda till hjulen.

Utblåsen är bara fejk, det är Porsche Macan EV vi ser på bilden.

Porsche Macan EV får ett batteri på omkring 100 kWh. Däremot anger Porsche inte någon räckvidd. Det ska vara möjligt att snabbladda med upp till 270 kW vid en 800-voltssnabbladdare vilket ska fylla på batteriet från fem till 80 procent på mindre än 25 minuter.

Om laddstationen bygger på 400-voltsteknik har Porsche utvecklat en smart lösning som kan ställa om spänningen i batteriet. Detta delar upp 800-voltsbatteriet i två batterier med en nominell spänning på 400 volt vardera som kan laddas parallellt på en 400-volts laddstation. Det ger snabbare laddning än om batteriet skulle laddas som ett batteri.

När Porsche Macan lanseras är något oklart, men förväntningen är någon gång mot slutet av det här året eller början på nästa år.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.