Nya Skoda Enyaq Coupé iV och första helt eldrivna RS-modellen är här

Idag var det premiär för Skodas suvcoupé Enyaq Coupé iV. Modellen är baserad på Skoda Enyaq iV men har en sluttande kupékaross. Sluttningen ger bland annat bättre räckvidd genom lägre luftmotstånd.

Modellen kommer med två storlekar på batteri och med flera olika alternativ på motor och prestanda. Instegsmodellen Enyaq Coupé iV 60 har ett batteri på 62 kWh är bakhjulsdriven med en elmotor som producerar 132 kW som tar bilen från 0-100km/h på 8,8 sekunder.

Samma bakhjulsdrivna modellen går också att få med ett större batteri på 82 kWh och med en motor som producerar 150 kW och klarar sprinten 0-100km/h på 8,7 sekunder. Den går under beteckningen Enyaq Coupé iV 80 och får den högsta räckvidden i serien på 545 kilometer.

Söker man en fyrhjulsdriven modellen får man vända sig till Enyaq Coupé iV 80x. Den dubbla uppsättning motorer ger fyrhjulsdriften och producerar totalt 195 kW. 0-100km/h tar den sig på 7 sekunder. Det större 80 kWh-batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på 29 minuter.

Sportig RS-modell

Dessutom presenterade Skoda en prestandaladdad toppmodell, Enyaq Coupé RS iV 80x. Också fyrhjulsdriven men med en total motoreffekt på 220 kW. RS-modellen ska klara 0-100 km/h på 6,3 sekunder och har en topphastighet på 180 km/h.

Denna första helt eldrivna RS-modell från Skoda inkluderar en särskild dynamisk körprestanda, en mängd svarta designdetaljer och den röda diffusern baktill som är typisk för märkets RS-modeller.

Trots den sluttande kupén ska kompromissen med bagageutrymmet inte vara allt för stort jämfört med den större Enyaq-modellen. Det ska finns gott om plats för fem passagerare med bagage. Lastkapaciteten är 570 liter jämfört med 585 liter i Enyaq iV.

Kommer efter sommaren

Leveranserna av Enyaq Coupé iV startar i augusti. Ännu är inte priserna satta, men Enyaq iV 80 startar på 551 100 kronor och bör ge en prisindikation på coupémodellen.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.