Bara elbilar från Lexus i Europa från 2030 – och globalt 2035

Lexus LF-ZC kommer 2026.

Japanska Lexus som är en del av Toyota avslöjar nu att man ska bli ett helelektriskt bilmärke. Globalt kommer Lexus bara erbjuda helt eldrivna modeller från 2035 och i Europa redan 2030. Redan den 1 januari 2024 slutar man sälja alla modeller med förbränningsmotorer i Norge. Beskedet kom i samband med det årliga Kenshiki-forumet i Bryssel igår.

– Lexus har varit en teknikpionjär sedan varumärket skapades 1989. Det har ett stolt arv av att utmana konventionerna på marknaden för lyxbilar och konsekvent leverera nya värden till kunderna. När det kommer till elektrifiering kommer vi återigen att utmana gränserna inom premiumsegmentet av bilindustrin, säger Pascal Ruch, direktör för Lexus Europe.

– Vi kommer att utveckla en ny modulär fordonsstruktur och batterier av nästa generation, inte bara för att förbättra våra elbilars prestanda, utan också, och kanske viktigast av allt, för att återuppfinna körglädjen, fortsätter Pascal Ruch.

Ny generation elbil 2026

Lexus LF-ZC.

Som en tydligen markering mot en ny omställning presenterade Lexus återigen det nya konceptet LF-ZC (Lexus Future Zero-emission Catalyst) som för första gången visades upp i oktober. Modellen ska Lexus lansera 2026. Den fokuserar på ny teknik, låg tyngdpunkt, rymliga interiöra utrymmen och en design som ska kombinera funktionalitet med tilltalande estetik.

Lexus ser elektrifieringen som en möjlighet att skapa enklare konstruktioner och ta kontrollen över vikterfördelningen på bilarna konstruktionsmässigt. Det kommer göra det möjligt för Lexus att förändra och förfina köregenskaperna. Det för att ge bättre kontroll, ökad komfort och mer körglädje.

Interiören i Leuxs LF-ZC

Men elektrifieringen kan Lexus introducera en mer precisionsinriktad körupplevelsen, löd budskapet under presentationen. Det genom en mer avancerad fyrhjulsdrift, mer linjär acceleration och förbättrad kurvtagning med hjälp av ett steer-by-wire-system.

Lexus kommer också att förändra hur man tillverkar bilarna. Man kommer bland annat ta till sig konstruktionsmetoder som inkluderar gigacasting, alltså att man gjuter bilens delar i större block. Bilarna kommer att byggas i större moduler där Lexus i takt med teknikutvecklingen kan förändra en modul utan att det påverkar de andra.

Med LF-ZC kommer också förbättrade elektriska drivlinor och ny batteriteknik. Lexus berättar att modellen kommer att bli den första modellen med en ny typ av litiumjonbatteri som ska kunna erbjuda laddningstider från 10 till 80 procent på 20 minuter och erbjuda räckvidder på upp till 800 kilometer (WLTP).

Större SUV

Utöver Lexus LF-ZC finns det också planer på att lansera en större SUV. Den går under namnet LF-ZL (Lexus Future Zero-emission Luxury) och Lexus beskriver den här modellen som sitt framtida flaggskepp.

Modellen som mäter 5300 mm i längd, 2020 mm i bredd och 1700 mm på höjden ska trots sitt stora format ha ett uttalat fokus på aerodynamik. Den kraftigt sluttande kupélinjen ska säkerställa att löften strömmar så optimalt runt fordonet som möjligt.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.