Kia visar eldrivna transportbilar med lansering i Europa 2026

Kia har idag visat upp fem koncept på eldrivna transportbilar. De går under samlingsnamnen PBV vilket betyder Platform Beyond Vehicle. Löftet är nämligen en plattform med avancerad mjukvara, en modulär konstruktion och stor flexibilitet vilket ska göra produktfamiljen ändamålsenlig bredd.

Totalt beskriver Kia fem koncept i tre grundstorlekar, kallade Kia Concept PV5, Kia Concept PV7 och Kia Concept PV1. Tre av koncepten baseras på den mellanstora Concept PV5 som också kommer att bli först ut i produktion under år 2025.

Den kommer Kia att erbjuda i fyra olika grundutföranden. Det handlar om Basic, Van, High Roof och Chassi Cab. För Europas del är planen att starta de första leveranserna första kvartalet 2026.

– Kia har en vision att gå bortom det traditionella bilkonceptet genom att tillgodose behoven hos olika kunder och i samhället med innovativa och anpassade fordon och tjänster för specifika marknads- och affärsförhållanden, med allt från affärssystem till mjukvara och framtida teknik, säger Ho Sung Song, VD och koncernchef på Kia.

Kia kommer att erbjuda tre olika batteristorlekar (som ännu ej specificerats). PBV-modellerna kommer att byggas vid Kias anläggningar i Hwaseong i Sydkorea.

Växer med tiden

I nästa steg kommer Kia sedan att introducera PV7, den största versionen med både större interiör, lasttutrymmen och räckvidd. På andra änden i storleksordningen finns den minsta PV1 som lämpar sig för närtransporter och trång stadstrafik.

Kia presenterade också ett system man kallar för Easy Swap. En idé man tänker förverkliga till 2027 där fordonet består av ett grundchassi med fast förardel som sedan kan förses med olika färdiginredda påbyggnader för att motsvara olika behov vid olika tidpunkter.

Kia menar att en PBV skulle kunna vara en taxibil ena dagen, fungera som leveransbil på natten och som en fritidsbuss på helgen genom det modulära systemet.

PBV-modellerna är också byggda med samma standard på inredningssystem vilket tillåter att last- och förvaringsmoduler enkelt kan flyttas mellan olika fordon, oavsett storleksklass. Genom robotics-teknik tänker sig Kia också att lastning- och lossning enkelt kan ske med hjälp av autonoma robotar. Utveckling av det sker i samarbete med Boston Robotics.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.