Jag har provkört Polestar 4 – ett möte mellan två kulturer

Så var det dags att sätta sig bakom ratten på Polestar 4. Polestars senaste bilmodell som definitivt sticker ut och det kanske mest uppenbara är det kontroversiella designvalet att skippa den traditionella bakrutan. Istället har Polestar monterat en kamera bak på bilen och satt dit en digital skärm i kupétaket.

Designdraget ska ge ett betydligt rymligare baksäte genom att Polestar har kunnat flytta bak takbalken. Men är det motiverande nog att helt och hållet skippa bakrutan? Och fungerar den digitala backspegeln lika bra? Det och annat är det dags att fundera över nu.

Polestar 4 erbjuds i två olika utföranden. Det handlar om en Long Range-variant med antingen en eller två motorer, alltså bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Båda varianterna är utrustade med ett 100 kWh-batteri, där Single Motor levererar en räckvidd på 620 kilometer och Dual Motor en räckvidd på 580 kilometer. 60 000 kronor skiljer mellan de två varianterna.

När det gäller prestandan kan den dubbelmotoriga versionen levererar 400 kW och accelerera från 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder. En enmotoriga varianter med sina 200 kW gör samma sprint å 7,1 sekunder.

Båda versionerna kan snabbladdas upp till 200 kW, vilket gör det möjligt att ladda från 10 till 80 procent på bara 30 minuter. Halvtimmen är kanske inte rekordsnabbt för en ny bilmodell, men fungerar för de flesta. Vid laddning hemma erbjuder Polestar 11 kW som standard, men 22 kW som tillval.

Slanka former.

Exteriört håller Polestar 4 en elegant och smidig profil med en höjd på 1534 mm, 2008 mm bredd, och en längd på 4840 mm, vilket ger den en låg och bred framtoning trots att det handlar om en SUV. Mitt favoritparti på bilen exteriört är definitivt fronten.

Interiören

Interiören i Polestar 4 erbjuder en blandning av fina materialval och härliga sköna designlinjer. Den är lite mer utmanade än traditionell bildesign och jag tycker förarmiljön känns riktigt läcker och ombonad. Det enda jag egentligen vill klaga på är att Polestar envist håller fast vid den breda mittkonsolen som även finns i Polestar 2. Jag tycker den tar för mycket av benutrymmet.

I centrum fram står en central liggande pekskärm med Google Automotive OS, vilket ger tillgång till navigering, media och andra appar. Bland fysiska reglage finns ett snurrhjul på mittkonsolen och spakar bakom ratten. På ratten sitter en serie touchknappar, som ändå oväntat nog fungerar.

Pekskärmen är liggande, ett klokt val.

Resten sköts via den digitala skärmen och vanligtvis behöver det inte vara ett problem. Det öppnar upp för goda möjligheter med individuella gränssnitt kopplade till varje enskild förarprofil och så är tanken även med Polestar 4. Men här fungerar inte pekskärmen. Den reagerade inte på beröring så som den borde göra. Jag hoppas att det var ett förserieproblem.

Fräsig ljussättning på dörrsidorna.

Polestar 4 känns som en Polestar, men ändå är den inte lik någon annan Polestar-modell. Med Polestar 4 känns det som att Polestar tar ett rejält steg i ytterligare en designriktning. Polestar 3 och Polestar 2 känns betydligt mer nära besläktade med varandra.

Sedan har vi det där baksätet som är designat för den kinesiska marknaden. Baksätet är helt enkelt inte bortglömt och förpassat till de omyndiga familjemedlemmarna enligt traditionell västerländsk bildesign. Baksätet har blivit rymligare med en bra takhöjd.

Tillbakalutad och jag slår i huvudet.

Sätena går att vinkla för lite extra lyx, men när jag lutar mig så mycket bak som bara möjligt slår jag huvudet i den där takbalken som Polestar säger sig ha flyttat undan. Jag får nöja mig med att sitta mer upprätt, med höga knän och det funkar bra det också.

Bland bekvämligheter här bak har vi möjligheter som att styra vår egen klimatanläggning och även lägga beslag på mediaspelaren. Här finns ett brett armstöd, mugghållare, USB C-uttag och egna ventilationsutblås. Det stora glastaket ger en ljus och luftig känsla i hela bilen, speciellt från baksätet. Det är riktigt härligt.

Bagaget har en lastkapaciteten på 526 liter, som kan utökas till 1536 liter när baksätet fälls ned. Det nås genom en stor och praktisk öppning. Under huven fram finns också en frunk på 15 liter.

Att köra Polestar 4

Om Polestar 3 har fokus på prestanda och sport så är Polestar 4 det mer lugna syskonet. Här finns inte den där sportiga körkänslan, istället upplever jag ett större fokus på mer ombonande komfort. Polestar 4 är väldigt behaglig att ratta runt.

Jag körde den bakhjulsdrivna Single Motor-varianten som känns som ett moget och stabilt val till familjebil. Åkkomforten är god, och bilen har en mjuk och stadig känsla på vägen, det trots stålfjädrar och stora hjul på 22-tum. Lägg där till en acceleration som är linjär och mjuk.

Ljudnivån i Polestar 4 är också imponerande bra. Jag slogs faktiskt gång på gång av hur tyst den var på vägen, och fick en känsla av att jag hade bomullstussar i öronen. Det som hördes var dämpat. Även vindbrus har Polestar lyckats trolla bort på ett effektivt sätt.

Ibland glömde jag bort att det var en hög suv jag rattade runt. Polestar har verkligen stundtals lyckats förmedla en låg coupékänsla genom att fjädringen lyckas hålla bilen upprätt i kurvorna. I Polestar 4 har jag i själva verket en upphöjd sittposition och god sikt framför bilen i kombination med en bra instrumentering bakom ratten och en headupdisplay i rutan.

Inte min kompis… ännu?

Men bakåt är sikten annorlunda. Polestar säger att den digitala backspegeln är en vanesak och ska ge en större uppsikt bakom bilen. Men jag är inte helt övertygad. Den optiska känslan förmedlar något annat. Det går inte att lura ögat att detta är en spegel. När jag flyttar blicken från vägen framför mig till den digitala spegeln så måste mina ögon skifta fokus. Det är en ansträngning i sig, men det är egentligen inte det jag upplever som svårast. Istället är känslan av perspektiv och avstånd. Det saknas på den digitala skärmen.

Den mest vettiga applikationen av en digital backspegel som jag mött sedan jag började testa elbilar för åtta år sedan är på transportbilar. De kan omöjligt ha en traditionell spegel eftersom de har ett skåp som skymmer sikten. Där är den digitala backspegeln en briljant lösning på ett problem.

Men jag kan inte skaka av mig tanken att Polestar i själva verket har skapat ett problem helt i onödan genom att ta bort bakrutan. Bara för att man ville erbjuda en viss taklinje i kombination med ett rymligt baksäte. Med eller utan bakruta, får helt enkelt vara en personlig preferens.

Summering

Summerat skulle säga att Polestar 4 är ett möte mellan två kulturer. Det är ett möte mellan svenska Polestar-designidéer och kinesiska kravlistor. Avsaknaden av bakrutan blev kanske en sådan kompromiss. Jag tycker ändå att Polestar 4 är en ganska vettig paketering och på sätt och vis ganska lagom för många familjer – förutsatt att man är redo att utmana normer.

Om man vill vara djärv och modigast på gatan så är det helt klart en Polestar 4 som gäller framför andra bilar i samma storlek och prisklass. Jag tror Polestar 4 framför allt kan bli en populär tjänstebil eftersom man då har råd att vara just lite modig. Och då ska man så klart dessutom också välja exteriörenfärgen Guld, den är bara så läcker!

Fakta: Polestar 4 Long Range Single Motor

Motor: 200 kW (272 hk)
Batteri: 100 kWh)
Räckvidd: 620 kilometer
Prestanda: 0-100 km/h på 7,1 sekunder
Bagagevolym: 526 – 1 536 liter
Tjänstevikt: 2 230 kg
Dragvikt: 1 500 kg
Grundpris: 700 000 kronor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.