Här krockar elbilarna med varandra

För första gången delar Mercedes nu med sig av ett krocktest mellan två elbilar. När krocktestarna på Euro NCAP vanligtvis testar bilar iscensätts en kollision med en vagn som väger 1,4 ton som ska simulera fronten på en annan bil.

Mercedes vill visa en mer verklig kollision och har låtit en Mercedes EQA kollidera med en EQS SUV. De två bilarna väger 2,2 respektive 3 ton. Dessutom kör man snabbare än de 50 km/h som Euro NCAP stipulerar. Mercedes valde att låta de två bilarna köra mot varandra i 56 km/h.

– Säkerhet är en del av Mercedes-Benz DNA och ett av våra kärnåtaganden gentemot alla trafikanter. Det senaste krocktestet med två helt eldrivna fordon bevisar att alla våra fordon har en lika hög säkerhetsnivå, oavsett vilken teknik som driver dem. Vi arbetar hårt för att uppnå vår vision om olycksfri körning. Vårt mål till 2050 är noll olyckor med ett Mercedes-Benz-fordon, säger Markus Schäfer, ledamot i styrelsen för Mercedes-Benz Group.

Fordonens omfattande deformation efter en kollisionen kan verka alarmerande för vanligt folk, framhäver Mercedes. För Mercedes ingenjörer visar det dock att fordonen effektivt kunde absorbera energin från kollisionen genom att deformeras.

I testet som Mercedes visade upp förblev passagerarsäkerhetscellen i båda bilarna intakta och skyddade passagerarna väl. Dörrarna kunde öppnas efter olyckan vilket är viktigt för att passagerare ska kunna ta sig ut själva, eller med hjälp. Dessutom stängs högspänningssystemet i elbilarna av automatiskt i samband med kollisionen för ökad säkerhet.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.