Eldrivna STCC tog revansch på Ljungbyhed – blev riktig racing med publikrekord

Nya eldrivna STCC är tillbaka på banan igen – bokstavligen. Efter en supertråkig premiär på en parkeringsplats i Göteborg i början av juni får vi nu se lite riktig action igen. I helgen var det dags för STCC:s andra lopp och denna gången på Ljungbyhed Motorbana.

Äntligen tävlade startfältet bestående av 11 bilar samtidigt och direkt mot vandra. Det gav mycket mer action och ett koncept som är betydligt mer underhållande för publiken. De ensamma bilarna som snurrade runt på betongsuggebanan i Göteborg var en besvikelse.

Under lördagen genomfördes två race på Ljungbyhed Motorbana. Upplevelsen är helt annorlunda mot när STCC gick med fossilbilar. De eldrivna STCC-bilarna är snabbare och det är tydligt hur nära bristningsgränsen förarna kan pressa bilarna i kurvorna i hopp om att plocka en position. Det blev snabba omkörningar, avåkningar och gula flaggor.

Det här är ett upplägg som fungerar och lockade publik. Det blev ett nytt publikrekord för Ljungbyhed Motorbana med 7200 åskådare under de två dagarna.

STCC gav publikrekord på Ljungbyhed Motorbana.

Avsaknaden av motorljud gör att helt andra nya ljud träder fram. Det är inte bara däckljuden som vi hör tydligt, utan också varje närkontakt vilket ger en helt annan dimension än vad vi är vana vid i motorsport.

Precis som jag förutspådde efter besvikelsen i Göteborg så blev helgen på Ljungbyhed Motorbana mycket mer lyckad och spännande. Det är i riktiga lopp, där STCC-bilarna tävlar direkt mot varandra som detta blir underhållande. Så STCC, håll alla bilarna på banan samtidigt fortsättningsvis!

Här kan du se helgens race

Vinnaren i helgen blev Tobias Brink från Brink Motorsport som efter helgen också tog SM-ledningen. De två racen från lördagen kan du se i filmklippen nedanför:

STCC Race 1 Ljungbyhed:

STCC Race 2 Ljungbyhed:

Resultat

Race 1

Pos.FörareTeamBilTotalttidSnittfart
1Tobias BrinkBrink MotorsportTesla Model 38:37.008122,203
2Robert DahlgrenCUPRA Sweden – PWRCupra Born8:41.909121,056
3Mikael KarlssonBrink MotorsportTesla Model 38:43.639120,656
4Axel BengtssonCUPRA Sweden – PWRCupra Born8:43.753120,629
5Linus OhlssonExion Racing Team VWVolkswagen ID38:45.493120,230
6Månz ThalinExion Racing Team BMWBMW i48:45.874120,143
7Alexander GraffExion Racing Team VWVolkswagen ID38:47.594119,751
8Anton MarklundCUPRA Sweden – PWRCupra Born8:53.484118,429
9Jimmy ErikssonBrink MotorsportTesla Model 38:53.716118,378
10Jonathan EngströmExion Racing Team BMWBMW i48:54.217118,267
DNFMikael BernExion Racing Team BMWBMW i4

Race 2

PosFörareTeamBilTotaltidSnittfart
1Tobias BrinkBrink MotorsportTesla Model 315:39.11174,752
2Mikael KarlssonBrink MotorsportTesla Model 315:39.77474,699
3Jonathan EngströmExion Racing Team BMWBMW i415:45.93074,213
4Anton MarklundCUPRA Sweden – PWRCupra Born15:50.61673,847
5Alexander GraffExion Racing Team VWVolkswagen ID315:51.11673,808
6Robert DahlgrenCUPRA Sweden – PWRCupra Born15:51.22873,799
7Månz ThalinExion Racing Team BMWBMW i415:53.63273,613
8Axel BengtssonCUPRA Sweden – PWRCupra Born15:58.56673,234
DNFMikael BernExion Racing Team BMWBMW i4
DNFLinus OlssonExion Racing Team VWVolkswagen ID3
DNFJimmy ErikssonBrink MotorsportTesla Model 3
Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.