Det är svårt för biltillverkare utanför Kina att bygga egna bilfabriker i landet. Vägen in är vanligtvis genom en lokal partner. Volkswagen samarbetar bland annat med de kinesiska biltillverkarna SAIC Motors, FAW Group och JAC Group; och BMW har ett partnerskap med Brilliance Automotive.
Men så 2019 kom beskedet att Tesla tillåtits, som första utländska företag, att bygga en helt egenägd bilfabrik i landet. Nu kommer uppgifterna om att Toyota också vill ha en likande överenskommelse. Reuters uppger att Toyota befinner sig i förhandlingar med den kinesiska staten om att bygga en bilfabrik enligt samma Tesla-modell.
Det inkluderar samma skattelättnader, policystöd, markbidrag och den ovanliga förmågan att direkt äga och kontrollera sina fabrik utan något behov av en lokal samriskpartner. Toyota planerar att använda fabriken till att bygga elbilar för sitt premiummärke Lexus.
Idag använder sig Toyota av de kinesiska biltillverkarna GAC Group och FAW Group som lokala tillverkningspartners.
Toyota genomgår för tillfället en kris i Kina där man har allt svårare för att stå emot den kinesiska konkurrensen. Hittills i år har man tappat 14,8 procent på den kinesiska marknaden jämfört med i fjol. Vilket visserligen är bättre en snittet för de japanska märkena i landet som tappat 22 procent. Tidigare i veckan kunde vi läsa om hur man ska satsa på avancerade självkörande elbilar för att stå emot konkurrensen i landet.
Kommentera