ADAC: Elbilarna som är tillräckligt snabba och de som inte är det

Våra bilar blir allt motorstarkare och med den breda introduktionen av elbilar har vi sett en ännu snabbare inflation i motoreffekt. Numera är det inte helt ovanligt att en familjebil kan leverera över 350 hästkrafter. Backar vi 10 år kunde det vara imponerande om familjebilen levererade mer än 150 hästkrafter.

Men vad som egentligen är vettigt, den frågan ställer sig tyska motororganisationen ADAC som dessutom testat hur en rad elbilar presterar. I sina tester reder man nämligen ut det viktigaste och det är hur bra bilen klarar motorvägspåfarten och om den är säker nog vid en omkörning.

Accelerationen 0 till 100 km/h är inte relevant menar ADAC. Det är när man kör om en långsam lastbil eller när man accelererar på motorvägsinfarten som man verkligen behöver kraften. I ett test med en omkörningsmanöver från 60 till 100 km/h slår man fast hur väl bilarna presterar. En säker accelerationstid i det intervallet är mellan 5,5 sekunder och 8 sekunder. Inom den tiden hinner fordonet färdas cirka 122 meter (vid 5,5 sekunder) till 178 meter (vid 8 sekunder).

Mer hästkrafter, mer säkert (ibland)

ADAC:s tester symboliserar ett genomsnittligt bruksbeteende. Om en bil främst färdas i staden kan det räcka med en lägre motoreffekt. För långresorna på motorvägar, eller vid regelbunden användning med tunga släp kan en högre motoreffekt vara motiverad.

Även om det råder en inflation i motoreffekt så är det ändå långt ifrån många bilar som presterar tillräckligt väl för att göra dem säkra i alla körsituationer. Ett exempel som ADAC lyfter fram är elbilen Dacia Spring Electric.

Att få upp bilen från 60 till 100 km/h tar hela 14,86 sekunder och krävde en körsträcka på 330 meter. För att sätta det i perspektiv, så är en vanlig motorvägspåfart 250 meter lång. De beskriver modellen som ett riktigt nervprov vid påfarten.

På andra änden skalan lyfter man fram Tesla Model S som kanske snarare överdriver. Denna bilen tar sig från 60 till 100 km/h på hissnande 1,64 sekunder, eller 36,4 meter.

Topparna

De tre elbilarna som presterar bäst, med stor marginal, vid påfarterna och omkörningarna är följande:

TillverkareModellEffekt kW (hp)60-100 km/hSträcka (m)
TeslaModel S P90D345 (469)1,6436,44
PorscheTaycan Sport
Turismo GTS
440 (598)1,9843,89
Mercedes-BenzEQS 580 4MATIC385 (523)2,0345,07

Flopparna

De tre sämsta elbilarna vid påfarten som ADAC testat är följande. Den tredje sämsta klarade sig dock inom rekommendationen.

TillverkareModellEffekt kW (hp)60-100 km/hSträcka (m)
Citroene-Spacetourer XL
(75 kWh)
100 (136)5,50122,22
RenaultZoe R90 Z.E. 40
(41 kWh)
68 (92)8,64192,04
DaciaSpring Electric33 (44)14,86330,11

ADAC tipsar om motorprestanda

  • Tillverkarens information om acceleration från 0 till 100 km/h är oftast inte särskilt informativ .
  • De tider som mäts av ADAC vid accelerationen är från 60 km/h till 100 km/h och representerar verkliga trafiksituationer, till exempel att köra in på motorvägen/landsvägen eller köra om ett långsamt fordon.
  • En kraftfull bil kan reagera snabbare på farliga situationer på grund av dess accelerationsförmåga, vilket kan vara en fördel i vissa situationer.
  • Enbart prestanda ökar inte säkerheten. Det är avgörande att köra säkerhetsmedvetet och ta hänsyn till fordonets säkerhetsaspekter.
  • En defensiv och proaktiv körstil kan begränsa farliga situationer.
  • Onödig nyttolast försämrar körprestandan.
  • Utryckningsfordon som ambulanser, brandbilar och polisbilar måste snabbt ta sig till sin destination i nödsituationer, där är kraftfulla motorer avgörande för dem.
  • För bilar som ofta drar tunga släp, som husvagnar, hästsläp eller båtar, är kraftfulla motorer viktiga för att kunna flytta draglasten effektivt.
  • SUV:ar och terrängfordon kräver ofta kraftfulla motorer för att klara tuff terräng, klättra uppför sluttningar och korsa svår terräng.

Teknisk rådgivning: Matthias Zimmermann, ADAC Technik Zentrum

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.