När elbilen Ford Mustang Mach-E lanserades i Sverige var det inte klart att ägarna skulle kunna ta del av rabatterna på snabbladdningsnätverket Ionity som Ford är delägare i. Anledningen var att ”Ford egentligen inte finns i Sverige”. Istället är Ford i Sverige en del av Hedin Bil.
Nu är det alltså klart att även svenska Ford-kunder inkluderas i nätverket och får ta del av rabatterna. Dessutom blir svenska kunder också inkluderade i FordPass Charging Network som ger tillgång till mer än 155 000 laddare över hela Europa.
Ionity har omkring 400 snabbladdare runtom i Europa med en effekt på upp till 350 kW. I Sverige finns just nu 22 Ionity-stationer med ytterligare en under utbyggnad.
Fords svenska Mach-E kunder får 58 procent i rabatt när de ska ladda. Kostnaden att ladda hos Ionity blir 3,60 SEK per kWh, istället för grundpriset som ligger på 8,70 SEK per kWh.
De som köper en Mach-E får ett Ionity-abonnemang som under ett år omfattar de rabatterade priserna och tillgång till FordPass Charging Network under fem år.
– Det känns väldigt bra att våra svenska Mach-E kunder kommer att kunna snabbladda hos Ionity med dessa rabatter. Att kunna ladda sin bil snabbt och enkelt är en mycket viktig del av ägande-upplevelsen för Mach-E, säger Erik Lindham är informationschef på Hedin Bil.
Vad som händer efter det första året är inte helt klart ännu. I ett mail skriver Hedin Bil att kunder kommer bli erbjuden en ny rabattsats, men idag har man inte mer detaljer än så klara.
Kommentera