Volkswagen ID.4 tog sig igenom det tuffa ökenrallyt

Pressbild: Volkswagen USA

Volkswagen har deltagit i detta tuffa ökenrallyt NORRA Mexican 1000 i Mexiko med Volkswagen ID.4. Det är första gången en eldriven produktionsbil lyckas genomföra hela etappen. Bilen har genomgått ett par modifikationer, som till exempel nya stötdämpare, racinginteriör och störtbåge. Både drivlina och batteri är dock i original.

– Det här var allt vi hade hoppats på. Banan var utmanande, men ID.4 levde mer än väl upp till uppgiften. Detta visar den verkliga potentialen hos eldrift, säger föraren Tanner Foust.

Det utmanande loppet är på 135 mil men är uppdelat i flera kortare etapper som varierar från endast 3 mil upp till den längsta etappen på 26 mil. På grund av bristande laddinfrastruktur i ökenlandskapet fick man ladda bilen med portabla 50 kW-laddare mellan etapperna.

Vid ett tillfälle saknades laddare helt och hållet. Då lät teamet bogsera bilen efter ett dragfordon för att vinna tillbaka energi via bromskraftåtervinning inför nästa etapp. (OBS! Prova inte det själva.)

Trots den tuffa terrängen och landskapet var den enda skadan bilen ådrog sig mindre kosmetiska detaljer på den bakre stötfångaren. Drivlina, batteri och styrsystem ska ha fungerat helt som förväntat. Bilen kördes för det mesta i B-läget med bromskraftåtervinning och antispinn-systemet aktiverat.

I videon nedan finns ett längre inslag inspelat inför loppet. Här träffar vi föraren Tanner Foust som visar upp bilen, och de förberedelser som gjorts. Dessutom får vi en inblick i de utmaningar som loppet innebär.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.