Stellantis storsatsar på elbilar – ikoniska modeller för alla med upp till 800 kilometer i räckvidd

Koncept på elbil från Fiat.

Fordonskoncernen Stellantis (en relativt nyliga sammanslagning av Groupe PSA och Fiat Chrysler Automobiles) planerar att investera över 300 miljarder kronor i elektrifieringen fram till 2025. Det berättade man under ett stort framtidsevenemang.

Målsättningen är att bli störst på elbilar. Stellantis beskriver ikoniska elbilar som har prestanda, kapacitet, styling, komfort och räckvidd som sömlöst passar in i förarnas dagliga liv.

För att nå upp till kundernas behov är målsättningen på att leverera elbilar med lång räckvidd. Man kommer ta fram fyra olika plattformar från små till stora. Beroende på typ av elbil så ser Stellantis 500 till 800 kilometer som en skälig räckvidd. Snabbladdning bör uppgå till hastigheter på 3,2 mil per minut.

Stellantis berättare vidare att man tror att elbilen prismässigt kommer kunna matcha bilen med förbränningsmotorn omkring 2026. År 2030 räknar Stellantis med att omkring 70 procent av alla personbilar man säljer i Europa kommer vara elbilar. I USA kommer siffran under samma period ligga omkring 40 procent.

– Vår elektrifieringsresa är möjligen den viktigaste byggstenen att lägga när vi börjar avslöja framtiden för Stellantis bara sex månader efter dess födelse, och nu är hela företaget i full fart att att överträffa varje kunds förväntningar och påskynda vår roll när det gäller att omdefiniera hur världen rör sig, säger Carlos Tavares, VD för Stellantis.

Nya slogans

För att markera klivet har Stellantis tagit fram fyndiga slogans för sina varumärken:

  • Abarth – “Heating Up People, But Not the Planet”
  • Alfa Romeo – “From 2024, Alfa Becomes Alfa e-Romeo”
  • Chrysler – “Clean Technology for a New Generation of Families”
  • Citroën – “Citroën Electric: Well-Being for All!”
  • Dodge – “Tear Up the Streets… Not the Planet”
  • DS Automobiles – “The Art of Travel, Magnified”
  • Fiat – “It’s Only Green When It’s Green for All”
  • Jeep® – “Zero Emission Freedom”
  • Lancia – “The Most Elegant Way to Protect the Planet”
  • Maserati – “The Best in Performance Luxury, Electrified”
  • Opel/Vauxhall – “Green is the New Cool”
  • Peugeot – “Turning Sustainable Mobility into Quality Time”
  • Ram – “Built to Serve a Sustainable Planet”
  • Commercial Vehicles – “The Global Leader in e-Commercial Vehicles”

– Vi har skalan, kunskapen, andan och hållbarheten för att uppnå dubbelsiffriga justerade rörelsemarginaler, leda industrin och leverera elektrifierade fordon som skapar passion, avslutar Carlos.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.