Sifo: Västernorrland mest pepp på att byta till elbil – Dalarna slipper helst

3 000 svenskar har i en Sifo-undersökning på uppdrag av Circle K svarat på sin syn om elbilsomställningen. Var fjärde svensk tror att en majoritet av bilarna på Sveriges vägar kommer vara rena elbilar år 2030.

På frågan när man planerar att skaffa en elbil svarar var femte ”nästa gång jag byter bil”. Men det finns också geografiska skillnader. I Västernorrland är det flest (26 procent) som uppgett att de tänker byta till elbil nästa gång de byter bil, tätt följt av Örebro och Östergötland på 25 procent.

Samtidigt uppger 20 procent att de aldrig kommer att skaffa en elbil. Dalarna stickar ut, där 4 av 10 (37 procent) uppger att de aldrig kommer att skaffa en elbil.

Därför blir det elbil – eller inte

Anledningarna till att skaffa elbil varierar. Det vanligaste argumentet till att byta elbil är mindre miljöpåverkan. Det ställer 60 procent sig bakom. 59 procent uppger också att det är för att hålla kostnaderna för drivmedel nere. Det finns också skillnader mellan könen, där män främst tänker på plånboken (61 procent – kontra 53 procent för miljön) medan kvinnor tänker på miljön (66 procent – kontra 56 procent för kostnaderna).

Den vanligaste anledningen till att man tvekar att skaffa en elbil är den dyrare inköpskostnaden. Det säger 65 procent. Efter det kommer en oro kring att laddinfrastrukturen (55 procent) inte är tillräckligt bra utbyggd utmed vägarna.

– Undersökningen visar en tydlig oro för laddningsmöjligheter, och hela branschen arbetar hårt för att bygga ut laddinfrastrukturen. På Circle K har vi valt att satsa på ultrasnabba laddare som kan serva flera bilar samtidigt, vilket kortar köerna. Den stora skillnaden med elbil är att körningen behöver planeras på ett annat sätt, och det är en vanesak, säger Jenni Alterling, Senior Manager E-mobility på Circle K.

Circle K ifrågasätter om oron är befogad. Överlag är vi i Sverige väl rustade för att fortsätta skiftet till att ställa om till elbilar. Det finns utmaningar med laddinfrastrukturen men att aktörerna är många som arbetar hårt för att lösa utmaningarna. Det gäller både laddning hemma och längs vägen.

– Ibland är det svårt att hålla den takt vi vill, främst på grund av att regler och att förutsättningarna ser så olika ut i olika delar av landet. Här har alla inblandade ett ansvar att arbeta lösningsorienterat och att fokusera på faktiska åtgärder som löser problemen, skriver Circle K.

Circle K:s rapport ”Är vi redo att ta nästa steg?” finns att läsa här. (pdf)

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.