Så gick det för tre Tesla Roadsters som stått övergivna i 13 år

En av tre funna Roadsters.

I våras hittades tre splitternya Tesla Roadsters övergivna i en hamn i Kina. Där hade de stått i över 13 år med endast några fåtal mil på mätarställningen. Köparen var en kinesisk nystartad elbilstillverkare som 2010 köpte bilarna för att plocka isär dem och lära sig mer om teknikerna som Tesla använde.

De tre bilarna skeppades men innan de nådde hamnen i Kina gick biltillverkaren i konkurs och de hämtades aldrig ut. Där blev de bortglömda och begravda bland containrar i 13 år. I våras hittades bilarna och amerikanska Gruber Motor köpte dem.

Under sensommaren och hösten har Gruber Motor öppnat containrarna och tittat närmare på bilarna. De dammiga bilarna har delvis fått smaka på tidens gång, skadedjur och konsekvensen av att inte underhållas alls.

Bilarna gick dock att ansluta till med en dator och Gruber Motor har bland annat kunnat plocka ut dataloggarna, med mätarställning och annan information.

Gruber lyckades backa upp mjukvaran, och få fram en läsning från precis innan högspänningsbatteriet slocknade.

Bilarna var i överlag i visuellt bra skick, men uppvisade också tecken på att gnagare varit framme och tuggat på kablar, slangar och delar av inredningen.

När Gruber Motor väckte 12-voltssystemet för att plocka ut dataloggarna och mjukvaran vaknade kylpumparna till liv vilket gav en indikation på att gnagare ätit delar av gummislangarna.

Hoppades på högspänningsbatteriet

Det mest spännande som Gruber Motor hoppades på att kunna göra var att försöka väcka liv i högspänningsbatteriet för att se hur de klarat tidens gång. Men efter en närmare granskning kunde de tre batterierna dömmas ut eftersom att servicekontakten varit ansluten och att batterierna dränerats helt och hållet.

– Det vi hade hoppades på var att åtminstone en av bilarna skulle ha haft servicekontakten dragen på huvudbatteriet vilket skulle ha varit intressant eftersom vi då skulle ta reda på om 13 års lagring för ett multicell 18/650-batteripack skulle tillåta dessa celler att överleva, berättar Pete Gruber.

– Alla tre av dessa Roadsters har dock servicekontakten inkopplad vilket innebär att bilarna fortsatt att tömma batteriet för att försöka hålla elektroniken vid liv i bilen. Så det finns inte en chans att dessa batteripaket kommer att kunna återanvändas eller återställas, fortsätter Pete Gruber.

I video nedanför får vi se när Gruber Motor plockar ut den tredje Roadstern ur containern och tar en första titt på den.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.