Renault ska etablera banbrytande batteritillverkning i Europa

Renaults elbilsdivision Ampere berättar idag att man lanserar en helt ny batteristrategi för fordongruppens framtida elbilar tillsammans med LG Energy Solution. Den kommer dessutom inkludera en värdekedja helt lokaliserad i Europa.

Ampere kommer att använda så kallade LFP-batterier (litium-järnfosfat) som bland annat är helt fria från dyrbara och omstridda mineraler som kobolt. Baksidan är lägre energitäthet än de dyrare NMC-batterierna (nickel-mangan-kobolt), men ger fördelar som billigare och tåligare batterier. Men Ampere planerar också att hämta hem den energiförlusten genom ett helt nytt cellformat.

Planen är att använda en ny typ av ”Cell to Pack”-konstruktion med påsceller som kan packas tätare jämfört med det konventionella cylindriska formatet. Det kommer ge längre räckvidder hos elbilar genom att det blir möjligt att integrera fler celler, och därför mer energi ombord, i ett givet utrymme.

Renault kommer att börja implementera de nya batterierna i tillverkning mot slutet av 2025. De första leveranserna av kundbilar med det nya batteriet kommer sedan att ske i början av 2026. Resultatet är en sänkning av batterikostnaderna med runt 20 procent.

– Arbetet vi har gjort med LG Energy Solution har gjort det möjligt för oss att lokalisera hela värdekedjan kring LFP-teknik i Europa, och avsevärt öka dess konkurrenskraft med ”Cell-to-Pack”-teknik, berättar Philippe Brunet, ansvarig för drivlinor inom Ampere.

Amperes långsiktiga uppdrag från Renault Group är att sänka kostnaderna med 40 procent på nästa generationens elbilar.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.