Provkört: Jag körde Lotus Emeya i 255 km/h

Ett skifte till elbilar har varit en succé för den brittiska biltillverkaren Lotus. Förra året satte man ett historiskt leveransrekord med 6 970 levererade fordon, där 63 procent av dessa var elbilar. Bakom framgången stod suven Lotus Eletre. Nu fortsätter den resan med Lotus Emeya. 

Jag drog till München för att provköra nya Emeya som Lotus själva definierar som en hyper-GT. I det kraftfullaste Emeya R-utförandet är bilen ett monster. Speciellt på tyska autobahn. Mer om det alldeles strax. För det finns också en mer snäll variant av Emeya, kallad bara Emeya S.

Skillnaden mellan Emeya R och Emeya S är astronomisk. Inte bara när det kommer till motoreffekt. 450 kW mot 675 kW, där sprinten 0 till 100 km/h antingen görs på 4,15 eller 2,85 sekunder. De två varianterna uppfyller helt skilda syften. Emeya R lever verkligen upp till hyper – den är snudd på orimligt motorstark.

Det är tydligt att Emeya hör hemma i hastigheter norr om 120 km/h, här kan man släppa lös bilens fullständiga potential. Lotus har verkligen lyckats med att leverera en trygg känsla som är perfekt för höga hastigheter på motorväg.

Just Emeya R når helt obekymrat upp till toppfarten på 255 km/h tack vare en 2-stegad växellåda. Det är en mäktig känsla när det är på snudd ingen upplevd skillnad mellan att ligga i 140 km/h, 200 eller 255 km/h. Bilen håller sig stadig på vägen och de kraftiga bromsarna tar snabbt ner bilen till lägre hastigheter igen. Lika enkelt är det sedan att komma upp i hastighet igen.

Men i de lägre hastigheterna så kämpar toppmodellen Emeya R betydligt mer. Som förare får man aktivt arbeta för att köra lugnt – och inte vara för hård eller mjuk på bromsen. Den är oerhört känslig för accelerationspådrag i alla sina körlägen. Bilen är helt enkelt hyper och följer minsta rörelsen av pedalerna. 

Betydligt mer sober och välbalanserad är Emeya S. Jag skulle säga att den är absolut fullt tillräcklig för den mer vardagliga körningen. I de lägre hastigheterna, från stadstrafiken och upp till svensk motorvägsfart är S det perfekta valet. Den accelererar som en väldigt snabb elbil, och är betydligt enklare att hantera vid de här hastigheterna. Och att ta sig från 0 till 100 km/h på bara 4,15 sekunder är fortfarande tillräckligt för den som älskar snabba starter. 

Eftersom provkörningen ägde rum i Tyskland var det så klart obligatoriskt att även plocka upp denna till sin toppfart. I detta fallet 250 km/h. Emeya S når med enkelhet 180 km/h – men efter det märks det att accelerationen avtar något. Antagligen eftersom denna varianten bara har en växel till skillnad från R som har två. Men med öppna vägar utan allt för mycket trafik går det även att nå toppfarten i denna. Jag upplever att bromsarna på Emeya S är enklare att hantera, det går att bromsa in hårt, men känslan är mer kontrollerad än i R-varianten som kan vara lite väl bitig.

Ett snabbladdande monster

Lotus Emeya bygger i stort sett på samma teknik som den större suven Eletre. Däremot har Lotus arbetat vidare med batteripaketet, som blivit tunnare och längre för att ge en så låg taklinje som möjligt. Lösningen har varit att lägga kylningen mellan cellerna i batteripaketet istället för under eller över. Resultatet är utöver ett tunnare batteri också effektivare kylning och snabbare laddning. 

Emeya kan ladda med effekter på upp till 350 kW och bibehåller dessutom en imponerande hög laddkurva genom hela laddning. Jag hade möjligheter att ladda bilen från 21 procent och upp till 86 procent. Det tog bara 14 minuter. På den tiden laddade bilen på med 69 kWh. Det gör Emeya till ett snabbladdande monster, och som Lotus-representanterna på plats gång på gång påpekade: ”Det ger mer tid till att köra bilen”. 

Snygg rakt igenom

Lotus Emeya är utan tvekan snygg rakt igenom. Bilen är med sina 5,139 meter i längd, 2,123 meter i bredd och 1,459 meter på höjden en ganska stor bil – men den ser ändå förhållandevis liten och sportig ut. Det finns ett proportionerligt formspråk som fungerar. Fronten är aggressiv med linjer som får bilen att se riktigt snabb ut. Den sluttande kupélinjen är ren och snygg och avslutas med en mjukare bak. 

Interiört har man också lyckats med en modern, och stilren design. Min favorit var den ljusare klädseln som fick bilens olika element att träda fram snyggt. Här ser man detaljerna på bilen i ett helt annat sken än i den mörkare interiören. Kupén har dessutom en kraftfull ljudanläggning med stöd för Dolby Atmos. Ljudet är imponerande.

Den sportiga taklinjen har kanske en brist och det är att baksätet blir en aning lidande sett till takhöjden, här får man helt enkelt inte vara för lång. Men stolarna är sköna och ryggstödet går dessutom att vinkla.

Framsätet är erbjuder en betydligt bättre takhöjd. Stolarna är otroligt sköna som gör det riktigt behagligt även under långkörningar. Värme, ventilation och massage finns att njuta av i stolarna.

Instrumenteringen ser modern ut och domineras av en central skärm, samt kompletterande skärm bakom ratten och i rutan. Här finns knappar för det mest nödvändiga, och ofta enkelt tillgängliga direkt på ratten.

Den digitala upplevelsen i Lotus är på många sätt bra, men som ett litet irritationsmoment envisas Lotus med mycket animationer i gränssnittet. Det gör att det tar tid att skifta mellan olika lägen eftersom saker och ting ska animeras.

En liten med praktiskt förvaringslåda placerad långt fram under huven ger en bra förvaring till laddningskabeln. Den baljan rymmer 31 liter.

Öppningen till bagaget i Emeya är megastor. Men höjden på utrymmet är ganska begränsat och det skulle bli svårt att få in en stående ICA-kasse. Lastvolymen är på 509 liter. Sätena går att fälla enligt 40-20-40-principen och kan då rymma upp till 1388 liter. Här finns också 12-voltsuttag och lastkrokar.

Summering

Lotus Emeya är riktigt fräsig till utseendet och håller en extremt hög kvalitetskänsla med genomtänkta material- och designval. Bilen kan leverera en extremt rolig körupplevelse, men man bör vara observant på att skillnaderna mellan Emeya S och Emeya R är som dag och natt – det gäller att välj rätt bil efter egen preferenser, komfort i stan eller prestanda på motorvägen?

Plus: Komforten är hög, körglädjen stor, tummarna upp från de man kör förbi är många och bilen snabbladdar extremt snabbt.

Minus: Bilens höga vikt och stora proportioner kan bli märkbara under vissa specifika förhållanden, och bagaget är kanske inte det mest praktiska för veckohandlingen.

Fakta

Emeya SEmeya R
Motoreffekt450 kW (602 hk)675 kW (905 hk)
Vridmoment710 Nm985 Nm
Toppfart250 km/h255 km/h
0 till 100 km/h4,15 s2,8 s
Batteri102 kWh102 kWh
Plattform800 v800 v
Räckvidd610 km435 km
DC laddeffekt350 kW350 kW
DC 10 till 80%18 min18 min
Pris1 557 000 kr1 841 850 kr

Fotnot: Det finns också en lägre utrustad basmodell med bara namnet Emeya. Vid provkörningen var det dock bara fokus på Emeya S och Emeya R.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.