Laddningstest: Så mycket laddar tio elbilar på 10 minuter

Konsultföretaget P3 har genomfort några omfattande tester på flera elbilar för att se hur snabbt de kan fylla på med nya kilometrar vid snabbladdarna. Totalt har P3 testat tio olika elbilar med en avläsning efter 10 och 20 minuter efter laddstarten.

De tio elbilarna ladddades under optimala förhållanden, vilket inkluderar tillräckligt snabba laddare med rätt effekt och spänning för att matcha bilens kapacitet. Om tillgängligt förvärmdes också batterierna för att säkerställa maximal prestanda.

De testade elbilarna, samt dess batterikapacitet och WLTP-förbrukning är:

  • Hyundai IONIQ 6 RWD, 74 kWh batteri, WLTP-förbrukning 14,3 kWh/100 km
  • Tesla Model Y LR RWD, 76,8 kWh batteri, WLTP-förbrukning 15,5 kWh kWh/100 km
  • BYD Atto 3, 60,4 kWh batteri, WLTP-förbrukning 16,0 kWh/100 km
  • Mercedes EQS 450+, 108,4 kWh batteri, WLTP-förbrukning 16,4 kWh/100 km
  • Lotus Emeya, 102 kWh, batteri, WLTP-förbrukning 18,7 kWh/100 km
  • Genesis G80, 82,4 kWh batteri, WLTP-förbrukning 19,1 kWh/100 km
  • BMW i7 eDrive 50, 101,7 kWh batteri, WLTP-förbrukning 19,1, kWh/100 km
  • Nio ET5 Touring LR, 90 kWh batteri, WLTP-förbrukning 19,3 kWh/100 km
  • Xpeng G9 RWD LR, 93,1 kWh batteri, WLTP-förbrukning 19,4 kWh/100 km
  • Kia EV9 RWD, 99,8 kWh batteri., WLTP-förbrukning 20,2 kWh/100 km.

Testet visar att tre av modellerna kunde ladda på med 350 kilometer körsträcka på 20 minuter (enligt WLPT). Det är kinesiskt och tyskt i toppen.

Snabbast var Lotus Emeya som inom 14 minuter laddade upp till 80 procent. Efter 80 procent sjönk laddningseffekten kraftigt vilket resulterade i endast 148 km uppladdat inom intervallet 10 och 20 minuter. Det medan intervallet 0 till 10 minuter gav hela 310 kilometer. Totalt sett kan Emeya ladda 458 km inom 20 minuter, enligt mätningen.

Resultatet från testet.

På andraplats för hela intervallet på 20 minuter kom Mercedes EQS med 373 kilometer och tredjeplatsen knep Xpeng G9 med 359 kilometer.

Hyundai IONIQ 6 fick dock det andra högsta värdet under de första 10 minutrarna, men sjunk sedan kraftigt under de sista tio minutrarna. Men det räckte ändå till en fjärdeplats och är imponerande eftersom att IONIQ 6 har ett betydligt mindre batteri än bilarna i toppen. IONIQ 6 vinner helt enkelt på låg energiförbrukning.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.