En första titt: Porsche Macan EV får 603 hästkrafter och 100 kWh-batteri

Helt eldrivna Porsche Macan EV kommer att bygga på en ny plattform kallad Premium Platform Electric (PPE). Under ett pressevenemang i Italien har Porsche nu avslöjat nya detaljer om PPE och el-Macan.

Grunden i hela konstruktionen är ett batteripaket på 100 kWh fördelat över 12 moduler. Porsche bedömer att det här är den optimala balansen mellan räckvidd och prestanda för en elbil i storlek med Porsche Macan.

PPE har samma typ av 800-voltsarkitektur som Porsche Taycan. Högsta effekten vid snabbladdning ska vara något högre än Taycan som idag toppar på 270 kW. Däremot får vi ingen exakt siffra. Att ladda från fem till 80 procent kommer ta omkring 25 minuter. Ett par minuter långsammare än Taycan, men Macan har ju också ett större batteri.

Porsche har också utvecklat ett unikt system för snabbladdning för snabbladdare som inte bygger på en 800-voltsarkitektur. Vid laddning med 400 volt klarar Macan av ett ”dela” batteriet till två 400-voltsbatterier som kan laddas samtidigt – och därmed snabbare.

PPE-plattformen kommer ha stöd för både bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna varianter av Porsche Macan. I topputförandet med två motorer får Macan en totaleffekt på runt 450 kW, vilket motsvarar 603 hästkrafter.

Porsche lovar att Macan EV kommer att bli den ”sportigaste bilen i sitt segment”. Vid fyrhjulsdrift fördelar Porsche kraften enligt 48/52 för att ge en unik ”körkänsla när du accelererar ur kurvorna”.

Leveranser av Macan EV är planerade att starta i början av 2024. Porsche kommer att avslöja mer om modellen och PPE-plattformen under nästa år.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.