Elbilstillverkaren Rimac tar över Bugatti och blir Rimac Bugatti med stöd av Porsche

Rimac Nevera i förgrunden, bakom står en Bugatti.

Kroatiske sportbilstillverkare som just nu är aktuell med supersnabba elbilen Rimac Nevera har blivit majoritetsägare i Bugatti. Vid rodret i nybildade Rimac Group sätts grundaren Mate Rimac som ska leda det nya företag Bugatti Rimac framåt.

Målet är att sammanföra kunskapen från Rimac och deras innovativa och snabba elektriska sportbilar med Bugattis 110-år långa historia av design och ingenjörskonst. Både Bugatti och Rimac kommer dock båda att fortsätta som separata varumärken.

Rimac Automobili kommer fortsätt ha sin produktion utanför Zagreb i Kroatien och monteringen av Bugatti sker i Molsheim i Frankrike. På sikt kommer man flytta Bugatti Rimac-huvudkontor till ett gemensamt forskningscenter som ska öppna 2023 i Kerestinec utanför Zagreb.

– Detta är ett riktigt spännande ögonblick i Rimac Automobilis korta men snabbt växande historia. Vi har gått igenom så mycket på så kort tid. Denna nya satsning tar sakerna till en helt ny nivå. Rimac och Bugatti passar perfekt när det kommer till vad vi alla tar med till bordet. Som ett ungt, smidigt superbil- och teknikföretag har vi etablerat oss som en branschpionjär inom elektrisk teknik, säger Mate Rimac, grundare av Rimac.

– Med Nevera har vi också bevisat att vi kan utveckla och tillverka enastående hyperbilar, som inte bara är snabba utan också spännande och högkvalitativa. Bugatti, med över hundra års erfarenhet av ingenjörskunskap har också ett av de mest exceptionella arv som ett bilföretag har haft i historien, avslutar Mate.

Oliver Blume, styrelseordförande vid Porsche kommenterar:

– Vi kombinerar Bugattis starka expertis inom supersportbilar med Rimacs enorma innovationsstyrka inom det mycket lovande området elektromobilitet. Bugatti bidrar till ett traditionsrikt varumärke, ikoniska produkter, en lojal kundbas och ett globalt återförsäljarnätverk till det gemensamma bolaget.

Komplex ägarstruktur garanterar oberoende

Rimac Group äger nu 55 procent av Bugatti medan Porsche äger resterande 45 procent. Porsche är dessutom delägare i Rimac Group tillsammans med Hyundai, andra mindre investerare och Mate Rimac själv.

Eftersom Rimac utvecklar, tillverkar och levererar batterisystem, drivlinor och elbilskomponenter till andra biltillverkare kommer man att flytta ut dessa bitarna till en ny enhet. Nya Rimac Technology blir helägt av Rimac Group och kommer förbli ett oberoende företag som arbetar med många biltillverkare.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.