Premiär: Elbilen från Lightyear klar för produktion – får nya namnet 0

Efter sex år av utvecklingsarbete kommer nu produktionen av elbilen Lightyear 0, tidigare döpt till Lightyear One, att starta. Nu har Lightyear visat upp den färdiga produktionsmodellen. Lightyear 0 får många unika egenskaper. Fokus ligger på låg förbrukning och för att ge en extra skjuts med räckvidd har den solpaneler på taket.

Lightyear One får ett batteri på 60 kWh, en räckvidd på 625 kilometer med en beräknad förbrukning på 10,5 kWh per 100 kilometer. Den låga förbrukningen uppnår man genom lågt luftmotstånd, med ett Cd-värde på 0,19 tillsammans med en låg vikt, 1 575 kg. Det rör sig inte heller om något prestandamonster, just för att hålla förbrukningen nere. Sprinten 0 till 100 km/h tar 10 sekunder.

Solpanelerna är också ett viktigt inslag på Lightyear 0. De ska kunna bidra med 70 kilometer om dagen i räckvidd under de soligaste dagarna. Syftet är att minska antalet tillfälle man behöver plugga in och ladda elbilen. Även om räckvidden är 625 kilometer så räknar Lightyear med att kunden endast behöver ladda en gång per 1000 kilometer till följd av solpanelerna.

– Tillgången laddstationer kommer inte att hålla jämna steg med efterfrågan på elbilar. För att minimera sladdladdning och maximera räckvidden har branschens strategi hittills varit större batterier. Det ökar klimatavtryck, vilket i sin tur ökar vikten och förbrukningen och skapar ett ännu större behov av fler snabbladdare, säger VD Lex Hoefsloot.

Solpanalerna ska ha en effekt på 1,05 kW vilket ska ge runt 10 kilometer räckvidd i timmen. Vid snabbladdning ska det vara möjligt att ladda på med upp till 520 kilometer i räckvidd per timme – men Lightyear förtäljer inte vad det innebär i ren effekt.

Hållbarhet i fokus

Lightyear 0 är byggd med hållbara material. Interiören är vegansk och miljövänlig, med växtbaserat läder, tyger gjorda av återvunna PET-flaskor och trädekorer från hållbart odlad rottingpalm.

Trots sin höga effektivitet är Lightyear 0 en relativt stor elbil. Den blir 5,08 meter lång, 1,97 meter bred och 1,45 meter hög. Den har plats för fem personer, ett bagaget som rymmer 640 liter men även mittkonsolen sticker ut med förvaring motsvarande 12 liter.

Infotainmentsystemet huserar i en 10,1-tumsskärm och kör Android Automotive OS, en systemlösning som vi bland annat ser i Polestar 2 och Renault Megane E-Tech.

I juni kommer Lightyear att erbjuda de första provkörningarna. Produktionen kommer att starta i höst hos Valmet Automotive i Finland. Lightyear planerar endast att tillverka 946 exemplar av modellen för att sedan lägga fokus på nästa modell. Priset på Lightyear 0 startar från 250 000 euro, före skatter och avgifter.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.