Nya eldrivna STCC är tillbaka på banan igen – bokstavligen. Efter en supertråkig premiär på en parkeringsplats i Göteborg i början av juni får vi nu se lite riktig action igen. I helgen var det dags för STCC:s andra lopp och denna gången på Ljungbyhed Motorbana.
Äntligen tävlade startfältet bestående av 11 bilar samtidigt och direkt mot vandra. Det gav mycket mer action och ett koncept som är betydligt mer underhållande för publiken. De ensamma bilarna som snurrade runt på betongsuggebanan i Göteborg var en besvikelse.
Under lördagen genomfördes två race på Ljungbyhed Motorbana. Upplevelsen är helt annorlunda mot när STCC gick med fossilbilar. De eldrivna STCC-bilarna är snabbare och det är tydligt hur nära bristningsgränsen förarna kan pressa bilarna i kurvorna i hopp om att plocka en position. Det blev snabba omkörningar, avåkningar och gula flaggor.
Det här är ett upplägg som fungerar och lockade publik. Det blev ett nytt publikrekord för Ljungbyhed Motorbana med 7200 åskådare under de två dagarna.
![](https://alltomelbil.se/wp-content/uploads/2024/06/stcc-ljungbyhed-1024x681.jpg)
Avsaknaden av motorljud gör att helt andra nya ljud träder fram. Det är inte bara däckljuden som vi hör tydligt, utan också varje närkontakt vilket ger en helt annan dimension än vad vi är vana vid i motorsport.
Precis som jag förutspådde efter besvikelsen i Göteborg så blev helgen på Ljungbyhed Motorbana mycket mer lyckad och spännande. Det är i riktiga lopp, där STCC-bilarna tävlar direkt mot varandra som detta blir underhållande. Så STCC, håll alla bilarna på banan samtidigt fortsättningsvis!
Här kan du se helgens race
Vinnaren i helgen blev Tobias Brink från Brink Motorsport som efter helgen också tog SM-ledningen. De två racen från lördagen kan du se i filmklippen nedanför:
STCC Race 1 Ljungbyhed:
STCC Race 2 Ljungbyhed:
Resultat
Race 1
Pos. | Förare | Team | Bil | Totalttid | Snittfart |
---|---|---|---|---|---|
1 | Tobias Brink | Brink Motorsport | Tesla Model 3 | 8:37.008 | 122,203 |
2 | Robert Dahlgren | CUPRA Sweden – PWR | Cupra Born | 8:41.909 | 121,056 |
3 | Mikael Karlsson | Brink Motorsport | Tesla Model 3 | 8:43.639 | 120,656 |
4 | Axel Bengtsson | CUPRA Sweden – PWR | Cupra Born | 8:43.753 | 120,629 |
5 | Linus Ohlsson | Exion Racing Team VW | Volkswagen ID3 | 8:45.493 | 120,230 |
6 | Månz Thalin | Exion Racing Team BMW | BMW i4 | 8:45.874 | 120,143 |
7 | Alexander Graff | Exion Racing Team VW | Volkswagen ID3 | 8:47.594 | 119,751 |
8 | Anton Marklund | CUPRA Sweden – PWR | Cupra Born | 8:53.484 | 118,429 |
9 | Jimmy Eriksson | Brink Motorsport | Tesla Model 3 | 8:53.716 | 118,378 |
10 | Jonathan Engström | Exion Racing Team BMW | BMW i4 | 8:54.217 | 118,267 |
DNF | Mikael Bern | Exion Racing Team BMW | BMW i4 |
Race 2
Pos | Förare | Team | Bil | Totaltid | Snittfart |
---|---|---|---|---|---|
1 | Tobias Brink | Brink Motorsport | Tesla Model 3 | 15:39.111 | 74,752 |
2 | Mikael Karlsson | Brink Motorsport | Tesla Model 3 | 15:39.774 | 74,699 |
3 | Jonathan Engström | Exion Racing Team BMW | BMW i4 | 15:45.930 | 74,213 |
4 | Anton Marklund | CUPRA Sweden – PWR | Cupra Born | 15:50.616 | 73,847 |
5 | Alexander Graff | Exion Racing Team VW | Volkswagen ID3 | 15:51.116 | 73,808 |
6 | Robert Dahlgren | CUPRA Sweden – PWR | Cupra Born | 15:51.228 | 73,799 |
7 | Månz Thalin | Exion Racing Team BMW | BMW i4 | 15:53.632 | 73,613 |
8 | Axel Bengtsson | CUPRA Sweden – PWR | Cupra Born | 15:58.566 | 73,234 |
DNF | Mikael Bern | Exion Racing Team BMW | BMW i4 | ||
DNF | Linus Olsson | Exion Racing Team VW | Volkswagen ID3 | ||
DNF | Jimmy Eriksson | Brink Motorsport | Tesla Model 3 |
Kommentera