Vad är körcykeln WLTP, NEDC och EPA på elbil?

När man mäter räckvidden hos elbilar (eller påverkan på klimatet för fossilbilar) talar man om tester som görs i körcykler. Det finns tre vedertagna körcykler, dessa är WLTP, NEDC och EPA.

WLTP står för ”Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure” och är den mest aktuella körcykeln för oss i Sverige och Europa. Det är den senaste europeiska standarden som är lag från 1 september 2018. För elbilar kommer den här ge en någorlunda rättvis räckviddssiffra som stämmer överens med verkligheten. Körcykeln är dubbelt så lång som NEDC-testet, med högre genomsnittshastighet och högre toppfart (se nedan). Dessutom görs den i olika temperaturen och man simulerar olika terräng- och trafikförhållanden. Läs mer om WLTP här.

NEDC står för ”New European Driving Cycle”, men är trots namnet en nu utdaterad testmetod som är känd för att ha varit väldigt snäll mot bilarna som testas. Mätmetoden används idag bara av Kina. Till exempel görs testerna i en genomsnittlig hastighet på endast 34 km/h, och de varar under endast 20 minuter. Dessutom görs de inomhus i temperaturen vid 20-30 grader.

EPA är namnet på den amerikanska miljömyndigheten, och deras test är känt för att vara det strängaste och mest realistiska av de tre metoderna. De genomför två marktester, ett i stadstrafik och ett på landsväg. Dessutom gör man ytterligare tester som testar högre hastighet, med användning av luftkonditionering och vid lägre temperaturer. Även om EPA inte används i Sverige kan det vara att nyttigt tal för att få en mer realistisk räckviddssiffra när man tittar på elbil.

I tabellen Jämför elbil kan du jämföra räckvidden på elbilar tillgängliga på den svenska marknaden.