WLTP-testet: Så beräknas räckvidden på en elbil

Illustration: European Automobile Manufacturers’ Association

När biltillverkare anger räckvidden på en elbil görs detta i kilometer med en referens till en WLTP-körcykel. WLTP betyder Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure och är en EU-standard för hur man mäter förbrukningen hos en bil (och dess räckvidd). Standarden gör det enkelt att jämföra olika bilmodeller med varandra. Det viktigt att vara medveten att WLTP-körcykeln inte är en exakt utlovad räckvidd.

Hastighet, temperatur och luftmotstånd är faktorer som påverkar elbilens räckvidd. Den faktiska räckvidden kan därför vara mycket individuell mellan olika förare som har olika körstil. En förare som kör lugnare kommer betydligt längre än en som kör hetsigare och snabbare.

WLTP är en mycket lugn ”förare” som håller låga hastigheter under overkligt gynnsamma förhållanden. Det är därför elbilar i verkligheten sällan når upp till den ”utlovade” räckvidden.

Så går WLTP-testet till

Testet genomförs i laboratoriemiljö på en chassidynamometer som simulerar en ”rullande väg” under bilen. Inför att man startar testet ser man till att elbilen är fullt laddad. Efter en genomförd testprocedur laddar man återigen batteriet, och mäter hur mycket energi man kan tillföra. Utifrån det kan man sedan beräkna förbrukning och därmed en räckvidd baserad på batteriets kapacitet.

Testets mål är att simulera körning under många olika förhållanden och bilen går genom en dynamisk körcykel. Det går genom fyra faser, som simulerar körning i 52 procent tätort och 48 procent landsvägskörning.

  • En testcykels längd är 30 minuter
  • Körsträckan är 23,25 km
  • Snitthastigheten är 46,5 km/h
  • Maxhastigheten är 131 km/h
  • Yttertemperaturen är 23°C
  • Elbilen är stillastående under 13% av testet
  • Drivkraft (snitt/max) 7 kW / 47 kW.

Testet görs alltså under förhållanden som sällan speglar verklig körning. Dessutom utsätts bilarna på chassidynamometern inte heller för något luftmotstånd vilket också är en faktor som annars påverkar räckvidden.

WLTP-siffran kan med rätttvisa användas som en jämförelse av räckvidden hos olika elbilar. Det ger ett tydligt värde i förhållande till andra elbilar. Sekundärt kan den användas som en indikation på räckvidden, men man kan behöva göra ett avdrag på den uppskattade räckvidden.

Mer ”realistiska” räckviddstester

Många bilsajter och entusiaster har genomfört egna räckviddstester med mål att simulera mer verklig körning men även dessa tester visar på spridda resultat. Det faller sig dock väldigt naturligt, då körstilarna genom testerna varierar kraftigt. En del tester har genomförts för att simulera extrem vinterkörning medan andra satt motorvägskörning på prov.

Om du är nyfiken på hur långt du skulle komma på en laddning i en elbil rekommenderar vi att du kikar igenom vårt artikelarkiv med räckviddstester. Här kan du hitta tester under de flesta förhållanden och därmed en körstil som liknar din egen.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.