Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

När biltillverkare anger räckvidden för en elbil gör de detta i kilometer och refererar till WLTP-körcykeln. WLTP betyder Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure och är en EU-standard för hur man mäter en bils förbrukning och därmed räckvidd. Den harmoniserande standarden gör det enkelt att jämföra olika bilmodeller med varandra. Det viktigt att vara medveten att WLTP-körcykeln inte är en exakt utlovad räckvidd.

Hastighet, temperatur och motstånd är faktorer som påverkar elbilens räckvidd. Räckvidden kan därför vara mycket individuell mellan olika förare som har olika körstil. En förare som kör i låga hastigheter kommer betydligt längre än en förare som håller högre hastigheter.

Annons

WLTP är en mycket lugn ”förare” som håller låga hastigheter under gynnsamma förhållanden. Det är därför elbilar i verkligheten sällan når upp till den ”utlovade” räckvidden.

Så går WLTP-testet till

Testet genomförs i laboratoriemiljö på en chassidynamometer som simulerar en ”rullande väg” under bilen. Vid starten av testet ser man först till att elbilen är fullt laddad. Efter ett genomfört test laddar man återigen batteriet, och mäter den strömmen man tillför. Utifrån det kan man sedan beräkna förbrukning och därmed en räckvidd beräknat på batteriets kapacitet.

Testets mål är att simulera verklig körning och bilen går genom en dynamisk körcykel. Testet går genom fyra faser, som simulerar körning i 52 procent tätort och 48 procent landsvägskörning.

  • En testcykels längd är 30 minuter
  • Körsträckan är 23,25 km
  • Snitthastigheten är 46,5 km/h
  • Maxhastigheten är 131 km/h
  • Yttertemperaturen är 23°C
  • Elbilen är stillastående under 13% av testet
  • Drivkraft (snitt/max) 7 kW / 47 kW.

Mer ”realistiska” räckviddstester

Många bilsajter och entusiaster har genomfört egna räckviddstester med mål att simulera mer verklig körning men även dessa tester visar på spridda resultat. Det faller sig dock väldigt naturligt, då körstilarna genom testerna varierar kraftigt. En del tester har genomförts för att simulera extrem vinterkörning medan andra satt motorvägskörning på prov.

Om du är nyfiken på hur långt du skulle komma på en laddning i en elbil rekommenderar vi att du kikar igenom vårt artikelarkiv med räckviddstester. Här kan du hitta tester under de flesta förhållanden och därmed en körstil som liknar din egen.