Yrkestrafiken vill ställa om till eldrift – men verkligheten bromsar

Det finns en stark vilja hos den svenska transportsektorn att ställa om till fossilfri drift. Men yrkestrafiken står inför flera utmaningar som höga kostnader, praktiska hinder och en svag efterfrågan på hållbara transporter. Det framkommer i Circle K:s omställningsrapport.

Till 2030 ska utsläppen från inrikes transporter ha minskat med 70 procent jämfört med 2010. Många åkerier (76 procent) tror att deras verksamhet någon gång kommer bli helt fossilfri, men bara 25 procent bedömer att det är realistiskt till 2030.

– Det finns en stark vilja till omställning hos många och jag vill påstå att den publika laddinfrastrukturen för tung trafik just nu ligger långt före dagens behov. Men tillgången till laddning i sig räcker inte. Åkerierna måste också ha rätt affärsvillkor. Det innebär dels en stor investering, dels en anpassning av hela verksamheten, till exempel ruttplanering. Upplever man samtidigt att stödet är otydligt är det svårt att våga ta steget, säger Johan Söderberg, Director Fuel & E-mobility på Circle K. 

Även allmänheten tycker att det är viktigt att yrkestrafiken ställer om till eldrift. Bland elbilsägare är andelen hela 93 procent som tycker det, och hos personer som kör hybrider är andelen 85 procent. Bensin- och dieselbilsförare anser det till 77 procent. Hos personer utan körkort är andelen 85 procent.

Regeringen bär ett ansvar

I rapporten pekar bilägare främst ut staten och regeringen som ansvariga för att driva på omställningen, följt av transportföretagen och fordonstillverkarna. Bland åkerierna pekar man specifikt på ett behov av skattelättnader, direkta stöd och en tydligare styrning som centrala faktorer för att klara övergången.

Hela 79 procent är överens om att det är skattelättnader som är den mest effektiva metoden för att driva på fossilfria investeringar.

Richard Bergqvist, som är professor i logistik och transportekonomi vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet, menar att det blir extra tydligt hur avgörande politiska styrmedel är när marknaden inte tar ett ansvar på egen hand.

– Politikerna har inte tagit sitt ansvar om det billigaste alternativet inte är rätt väg att gå för företag. Det är naivt att tro att företag ska bortse från sin vinst för att agera lite godare och utan vinster kan de inte heller investera i utvecklingen. Vill man styra mot bättre beteenden då måste det löna sig, annars bygger man bara luftslott. Gång på gång har politiken visat att det inte lönar sig att vara först särskilt i transportbranschen, oavsett politisk färg, säger Richard Bergqvist.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.