Xpengs nya lågprismodell Xpeng Mona M03 ser ut att bli en succé för den relativt unga elbilstillverkaren. På bara 48 timmar efter avtäckningen tog man emot 30 000 beställningar. Mona sticker ut som en lågpris-modell i Xpengs annars högt prissatta utbud.
Den markerar starten på något helt nytt, en helt ny generation elbilar som trots avancerad teknik och en tekniskt kompetent plattform lyckas pressarna priserna. Det är något som attraherar kunder.
De första leveranserna av Mona M03 har precis startat och bolagets VD He Xiaopeng berättar nu om ett angenämt problem. Han har tvingats ta beslutet att utöka produktionskapacitet två gånger bara de senaste tio dagarna under denna första leveransmånaden.
Han berättar bland annat att Xpeng inte kommer att pausa produktionen under Kinas höstfestival som startat idag och pågår under tre dagar och inte heller under Kinas veckolånga nationaldagsfirande som startar den första oktober.
Idag har biltillverkaren en stadig inströmning om runt 2000 beställningar dagligen. Förväntningen är nu att Xpeng Mona M03 kommer att sätta ett nytt sorts leveransrekord. Det ser ut som att elbilen kommer ha den bästa ”första månaden” av en ny modell från en kinesiska biltillverkare någonsin, sa han.

Xpeng Mona M03 spås av branschexperter att röra om i grytan rejält. Det är helt enkelt en helt ny typ av elbil. Prismässigt kostar den hälften av en Tesla Model 3 i Kina och underminerar också många andra västerländska biltillverkare, men också en del av det inhemska utbudet.
Priserna för Mona M03 startar på motsvarande 170 000 kronor. Då får man instegsmodellen med ett koboltfritt batteri på 51,8 kWh och en räckvidd på 515 km (enligt generösa körcykeln CLTC). Framåt drivs den av en motor på 140 kW.
Kommentera