Kinesiska teknikjätten Xiaomi blev förra året ett elbilsmärke. Då lanserade man sin första elbil SU7 som sedan dess har sålts i över 200 000 exemplar. Klart är att den högpresterande elbilen också ska lanseras i Europa, dock är det inte bestämt exakt när.
Men nu tar man ett kliv närmare en lansering i Europa. Det när man nu förstärker sina ambitioner genom att inleda ett partnerskap med Nürburgring. Från och med nu är den kinesiska biltillverkaren en premiumpartner till det som är världens längsta permanenta racerbana.
Här kommer man nu synas genom olika reklaminstallationer. Bland annat får Grand Prix-banan en ny kurva uppkallad efter Xiaomi och även på Nordschleife sätts en ny reklamplats upp.
Förra året väckte Xiaomi stor uppmärksamhet internationellt när de körde ett varv runt den berömda banan med en prototyp av toppmodellen SU7 Ultra med närmare närmare 1 500 hästkrafter. Den tog sig runt den 20,8 kilometer långa banan på 6 minuter och 46 sekunder.
– Vi är glada över att Xiaomi, ett starkt asiatiskt varumärke, ser Nürburgring som en viktig plattform för utveckling och kommunikation, säger Nürburgrings vd Christian Stephani.
Samarbetet innehär också att Xiaomi nu blir en del av ett exklusivt test- och utvecklingsprogrammet på Nürburgring känt som Industriepool. Där testas fordon och komponenter intensivt under 16 veckor om året. Härifrån ska Xiamoi nu fortsätta att driva sin fordonssatsning framåt.
– Xiaomi har förstått att Nürburgring och Nordschleife i synnerhet är helt rätt plats för att driva teknikutveckling och innovationer framåt, även inom elbilsområdet, avslutar Christian Stephani.
Kommentera