Teknikjätten Xiaomi ger sig nu in i racet om att levererar elbilar med längst räckvidd. Nu presenterar företaget en ny patent på batteriteknik som ska ge räckvidder långt över 100 mil. Det med fokus på mer energitäta batteriet.
Patentet beskriver ett batteri med en fast elektrolyt, ett så kallat solid state-batterier som väntas slå igenom i framtida premiumelbilar innan slutet på detta årtiondet.
Car News China har kikat närmare på patentet. Den avgörande designen är flera skikt av elektrodmaterial som består av aktiva material, ledande ämnen, bindmedel och en fast elektrolyt av polymer och metallsalter.
Det innovativa i patentet är att den fasta elektrolyten fästs in längst med hela elektrodlagret vilket förkortar jonernas transportvägar och därmed förbättrar prestandan.
Dessutom lyfter Xiaomi fram att metoden är kompatibel med befintliga tillverkningslinjer för litiumbatterier vilket kommer att underlätta den framtida massproduktionen.
Xiaomi kommer att använda så kallad Cell-to-Body-teknik där batteriet fästs direkt in i karossen. På så sätt maximerar man batteriets storlek. Allt om som allt blir batteriet, inklusive bilens golv endast 12 centimeter högt. Det frigör utrymmen till en rymlig interiör och möjliggöra en låg sittposition.
Det nya batteriet ska möjliggöra räckvidder upp till 1200 km (CLTC) om det byggs i samma storlek som dagens batteriet. Ett annat tänkbart scenario är ett mindre och lättare batteri för sportigare bilmodeller. Tekniken öppnar också upp för snabbare laddning, och Xiaomi lovar 800 kilometer räckvidd på 10 minuters laddning.
Kommentera