Nu har kinesiska teknikjätten Xiaomi lanserat sin andra elbil. Denna gången handlar det om en SUV som går under namnet YU7. Detta är en elbil som kinesiska medier tror kommer att bli ett hot mot Teslas framgångar med Model Y i Kina.
Vid avtäckningen idag jämförde teknikjättens VD Le Jun den nya bilen direkt med Tesla Model Y flera gånger om. Och han menade att den ligger före Tesla på alla viktiga punkter. Det enda man inte avslöjade under premiären var priserna.

YU7 är något störra än den genomsnittliga mellanklasssuven och mäter 4 999 mm i längd, 1996 mm i bredd och 1600 mm på höjden. Hjulbasen är på hela 3000 mm vilket kommer att ge en rymlig interiör.

Tre varianter
Xiaomi kommer att erbjuda tre varianter av YU7. Dessa är Standard, Pro, and Max.
Standard är bakhjulsdriven med en elmotor som levererar 320 hästkrafter och tar bilen från 0 till 100 km/h på 5,88 sekunder. Varianterna Pro och Max är fyrhjulsdrivna med två motorer med 496 respektive 690 hästkrafter och klarar 0 sprinten till 100 km/h på 4,27 respektive 3,23 sekunder. Toppfarten är 253 km/h.
Det sitter ett litiumjärnfosfat-batteri (LFP) på 96,3 kWh i Standard och Pro. Detta levererar enligt den generösa CLTC-mätmetoden 835 respektive 770 kilometer i räckvidd. Max-varianten får ett litium-jonbatteri på 101,7 kWh med en räckvidd på 760 kilometer.
Som jämförelse har de två tillgängliga varianterna av Tesla Model Y en CLTC-räckvidd på 593 respektive 719 kilometer. Model Y är dock tydligt effektivare med sina batterier på 62 respektive 78 kWh.
Lei lyfte under presentationen fram vikten av en lång räckvidd. Enligt Lei har Xiaomi YU7 den längsta räckvidden bland mellanstora suvar.
Xiaomi YU7 är baserad på en 800-voltsplattform vilket bland annat innebär riktigt snabb snabbladdning. Intervallet 10 till 80 procent ska avverkas på en kvart.

Exteriört talar man om en design som ska hålla genom tiderna med tydliga proportioner in i minsta detalj. Dessutom är karossen kraftigt optimerad för att minska luftmotståndet.

Interiört lovar Xiaomi en lyxig och högteknologisk förarmiljö. Här lyfte teknikjätten fram sin nya Xiaomi Sky Screen-panoramaskärm som löper längs hela nedre delen av frmarutan. I övrigt är interiören avskalad och ren, med en central pekskärm i fokus. Xiaomi lovar också ett branschledande surroundljud.

Xiaomis berättade också att man gjort omfattande uppgraderingar till den assisterade körning som ska ha blivit mycket bättre sedan sin första bil. Alla varianter har Lidar och 4D-millimetervågsradar som standard. Dessa ska ge bättre räckvidd och prestanda i dåligt väder. Kamerorna har dessutom en beläggning som minskar reflexer och störningar.
Andra saker som Xiaomi lyfte fram var luftfjädring, en omfattande uppgradering av den tekniska arkitekturer mot sedanen SU7 och en stark hybridkaross av stål och aluminium.
– Xiaomi YU7 är skapad för dem som vägrar medelmåttighet, som alltid ligger steget före och möter livet med entusiasm trots med- och motgångar. En avancerad SUV för en ny era, byggd för optimister med öppet sinne och framåtanda, summerar Xiaomi
Xiaomi har inte kommunicerat några priser. Marknadslanseringen är planerad till juli. Om YU7 kommer till Europa återstår att se. Företaget har däremot sagt att man har ambitioner att lansera sina elbilar också här.
Kommentera