VW-chefen: Koncernens elbilar kan få tvåvägsladdning nästa år

Volkswagen ID.3 laddar. Pressbild: Volkswagen

Elbilar som kan dela med sig av ström till elnätet spår många som en bra framtida lösning för att hantera energibrist och balansera elnätet. Tekniken heter Vehicle-to-Grid och allt fler biltillverkare tittar på att anamma den.

Volkswagen, Audi, Skoda, Seat och Cupra kan stå näst på tur. Det säger Volkswagens styrelsemedlem Thomas Ulbrich i en intervju med tyska tidningen Handelsblatt. Koncernens samtliga bilar som är baserade på MEB-plattformen kan få tekniken redan nästa år.

– Testfordonen är igång och vi är i de sista faserna av förberedelserna, säger Thomas Ulbrich till tidningen. Det är troligt att tekniken introduceras i tillverkningen vid årsskiftet skriver tidningen.

Tanken är att elbilarna ska fungera som energilagring vid elöverskott. De kan sedan vid strömtoppar eller strömavbrott dela med sig av energi till elnätet. Dessutom kan en sådan elbil driva utrustning utanför elnätet, så kallat ”off-grid” eller för att ladda andra elbilar.

Två andra biltillverkare som kommer ha stöd för tekniken är Hyundai och Kia. De nya elbilarna Hyundai IONIQ5 och Kia EV6 som når sina första kunder i år kommer ha tekniken. En annan biltillverkare som tidigt introducerade tekniken var Nissan. Nissan Leaf har haft tekniken sedan 2013, men menar att genomslaget varit litet då laddinfrastrukturen inte kunnat hantera den.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.