Stor elbil med litet koldioxidavtryck. Så summerar Volvo Cars den nya elbilen Volvo ES90 som har produktionsstart senare i sommar. Volvo har nu delat med sig av LCA-rapporten för nya ES90 som beskriver vilka material och processer som bidrar till bilens koldioxidavtryck under hela dess livscykel
Volvo uppger att det totala koldioxidavtrycket för ES90 är 31 ton, om fordonet laddas med en europeisk energimix. Det innebär ett totalt koldioxidavtryck som är 50 procent lägre än Volvo S90 mildhybrid och 30 procent lägre än S90 laddhybrid. Dessutom är det lägre än elbilarna EX40 och EC40.
Om man istället uteslutande använder vindkraft sjunker utsläppen till 27 ton. Volvo Cars har baserat mätningarna på körsträcka på 20 000 mil.
– Vi går längre än gällande lagstiftning och har tydliga ambitioner eftersom det är viktigt för oss. Vi siktar på att nå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2040, och vår ambition att vara ledande inom elektrifiering är ett steg i den riktningen. ES90 representerar vår helhetssyn på hållbarhet, inklusive cirkulär ekonomi, klimatneutral tillverkning och ansvarsfullt företagande, säger Vanessa Butani, global hållbarhetschef på Volvo Cars.

Det innebär att ES90 har ett av de lägsta koldioxidavtrycken hittills för en Volvobil. Endast den mindre Volvo EX30 har ett lägre avtryck på 23 ton.
Jämfört med Volvo S90 mildhybrid och S90 laddhybrid kör Volvo ES90 ikapp sin klimatskuld från tillverkningen vid 2500 respektive 3800 mil, visar rapporten. Det vid en europeisk energimix.

Genomgående för rapporten har Volvo räknat på 20 000 mil. Men det kan antas att bilen kommer att rulla betydligt längre än så. Därför har man också räknat på en körsträcka på 25 000 och 30 000 mil.

Skillnaderna blir då ännu mer påtaglig. Något som grafen ovanför visar.
















Kommentera