Nu är det bekräftat att den kompakta elbilen som Volvo smygvisade i samband med EX90-premiären får namnet Volvo EX30. Den kommer att spela en viktig roll för att Volvo ska nå sina säljmål till 2025. Då ska Volvo sälja 1,2 miljoner bilar och hälften ska vara elbilar.
Fokus kommer också ligga på onlineförsäljning och flexibla bilprenumerationer. Även där kommer Volvo EX30 spela en nyckelroll, berättar VD Jim Rowan i en intervju för Automotive News.
– Det är en väldigt viktig bil för oss av så många olika anledningar. Först och främst pratar alla om priset på elbilar och hur de är utanför räckhåll för många människor. Denna modellen kommer tillåta ett helt annat prissegment, förklarar Jim Rowan.
– De (kunderna) vill fortfarande ha högsta säkerhetsutrustningen, bra komfort och hög kvalitet men det blir i ett mindre format så vi kan ta ut en lägre kostnad. Vi kan också sänka kostnaden genom att erbjuda den med olika batteristorlekar så att kunden kan välja det som passar dennes livsstil och budget bäst, fortsätter Jim Rowan.

Volvo kommer erbjuda modellen genom prenumerationstjänsten Care by Volvo vilket kommer göra den tillgänglig för en bredare publik, tror Jim. Han fortsätter med att beskriva en ny yngre kundgrepp, som gillar att konfigurera produkter och prenumerera online. Kunden kommer initialt teckna sig för tre månader, men kommer sedan stanna kvar längre då de gillar upplägget.
Jim Rowan har tidigare betonat vikten av att sänka priset på elbilar. Han tror Volvo är nära att nå prisparitet mellan elbilar och bilar med förbränningsmotorer. Det hela kommer gå snabbare när tillgången kan möta efterfrågan. Dessutom lyfter han fram flera intressanta batteritekniker som bland annat LFP-batterier som kan vara mer lämpliga i vissa fall.
– Allt detta kommer att få ner kostnaden till prisparitet, avslutar Jim Rowan.
Kommentera