Volvokoncernen och Renault Group meddelar idag att man inleder ett samarbete för att tillsammans utveckla en helt ny generation eldrivna skåpbilar. Till det nya gemensamma bolaget ansluter sig också det franska frakt- och logistikbolaget CMA CGM.
Den nya generationen skåpbilar kommer att bygga på en helt ny flexibel skateboardplattform som ska passa en rad olika karosstyper, till en låg kostnad och dessutom sätta helt nya säkerhetsstandarer för segmentet.
En ny mjukvarudefinierade fordonsarkitektur kommer stötta logistikaktörer med uppkopplad tjänster som kan övervaka leveransaktiviteten och öka produktivitet. Samtidigt kan de mjukvarabaserade fordonet uppdateras under hela fordonets livslängd, för att på så vis ständigt utveckla och förbättra funktionalitet, effektivt och ge nya mervärden.
Målet är att ta fram en skåpbil som passar för logistikuppdrag i städer, med en stor modulär flexibilitet för kundernas individuellt skräddarsydda behov.
– Volvokoncernen är angelägen om att fortsätta erbjuda sina kunder kompletta transportlösningar som hjälper dem att minska koldioxidutsläppen i sina värdekedjor. Vi ser en växande efterfrågan på rena, effektiva och säkra stadstransporter. Partnerskap och samarbete är nyckeln till att uppnå detta, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen.
Nytt bolag, flexiblare

Genom att skapa det gemensamma bolaget hoppas de två etablerade fordonstillverkarna att uppnå en ny smidighet och flexibilitet för att driva på utvecklingen inom elektrifierade transportfordon. Samtidigt kommer Renault Group och Volvokoncernen att erbjuda sina tjänster och mångåriga kunskap till det nya bolaget.
På så vis kan det nya företaget dra nytta av befintlig kunskap, tjänster och en industriell närvaro. Dessutom får bolaget en tillgång till en stark kundbas av professionella logistikföretag, ett globalt servicenätverk och en bred erfarenhet av drifttid och produktivitetstjänster.
CMA CGM kommer att kunna bidra med sin kompetens med att bygga lösningar som passar alla transport- och leveranskedjeaktörers behov.
– Elektrifiering och digitalisering banar väg för en revolution på LCV-marknaden. Renault Group avser att vara ledande i denna omvandling och samtidigt säkerställa ett robust och effektivt värdeskapande. Idag är vi mycket stolta över att påbörja denna resa med Volvokoncernen för att erbjuda de bästa lösningarna till våra professionella logistikkunder, avslutar Luca de Meo, VD för Renault Group.
Kommentera