Volvo prispressar elbilen EX90 med bakhjulsdrift och lägre utrustningspaket

Volvo Cars har under året skiftat över till bakhjulsdrift på sina två elbilar Volvo XC40 Recharge och C40 Recharge och detsamma gäller den kommande elbilen Volvo EX30. Men flaggskeppet Volvo EX90 tycktes vid lanseringen blir ett undantag. Här var det fyrhjulsdrift som gällde rakt igenom.

Det stämmer i alla fall på de flesta marknaderna där Volvo EX90 lanserats. Men nu finns det några få undantag. Bilsajten Carup har uppmärksammat att Volvo också lanserat en bakhjulsdriven variant av EX90 på några utvalda marknader. Dessa inkluderar Nederländerna, Luxemburg och Belgien.

Volvo EX90 RWD får en motor på 205 kW (278 hk) och ett något mindre batteri på 104 kWh jämfört med det på 111 kWh som sitter i den fyrhjulsdrivna modellen. Upplägget gör Volvo EX90 rejält mycket segare, och 0 till 100 km/h görs på 8,4 sekunder. Kanske fullt tillräckligt – men ganska segt jämfört med den nya elbilsnormen.

Som en jämförelse klarar Volvo EX90 Twin Motor sprinten på 5,9 sekunder, från två motorer som levererar en totaleffekt på 300 kW (408 hk). Och Twin Motor Performance med sina 380 kW (517 hk) gör det på 4,9 sekunder.

Räckvidden får den bakhjulsdrivna EX90 blir 580 kilometer (WLTP), vilket kan jämföras med den fyrhjulsdrivna som med sina extra 7 kWh i batterikapacitet får en räckvidd på 585 kilometer.

Pressar priserna med lägre nivå

Tilltaget är antagligen ett svar på ett försök till att pressa priset för Volvo EX90. I Sverige kostar den fyrhjulsdrivna modellen EX90 ”Ultra” från 1 085 000 kronor vilket kan jämföras med motsvarande modell som kostar 99 195 euro i Nederländerna. Den höga prissättningen har mottagit av kritik.

Den nytillkomna bakhjulsdrivna EX90, som dessutom går att få med ett nytt lägre utrustningspaket kallat ”Core” kostar istället från 83 494 euro. Det skulle kunna översättas till ett svenskt pris på runt 900 000 kronor för EX90 RWD ”Core”.

Om denna variant kommer till Sverige återstår att se. En utmanare till Volvo EX90 är utan tvekan Kia EV9 med leveransstart i slutet på året. Kia har dock placerat sig rejält lägre med sin fyrhjulsdrivna och högt utrustade bil med ett svenskt startpris på 869 990 kronor, eller på 79 995 euro om man bor i Nederländerna.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.