Volvo plockar in 5,2 miljarder kronor till att utveckla elbilar

Volvo Cars har plockat in 5,2 miljarder kronor från en grupp investerare genom en grön obligation. Pengarna ska finansiera design, utveckling och tillverkning av elbilar, skriver Volvo i ett pressmeddelande.

– Jag är mycket nöjd med att vi emittera vår första gröna obligation. Det är väldigt uppmuntrande att se ett stort intresse hos investerare att hjälpa oss att elektrifiera vår flotta och leverera på våra klimatambitioner, säger Carla de Geyseleer, finanschef på Volvo Cars.

Så sent som i förra veckan fick Volvo Cars sin klimathandlingsplan godkänd av Science Based Targets Initative. Målet är att hela företagets verksamhet och alla produkter ska bli klimatneutrala senaste 2040.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är skaparen bakom Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil och betraktar sig som en elbilsinfluencer. Mer information och kontakt.