Volvo patenterar strukturellt batteripaket – precis som Tesla

Volvo Cars sneglar ännu en gång på Tesla när det kommer till hur man ska bygga framtidens kostnadseffektiva elbilar. Sedan tidigare har Volvo tagit till sig av idéen att gjuta elbilarnas karossdelar i större delar med hjälp av megapressar. Volvo har bland annat fått tillstånd att bygga en sådan produktionslina med megapressar i Trollhättan.

Nu plockar Volvo en annan del från Tesla. Denna gången handlar det om strukturella batteripaket som gör högspänningsbatteriet till en bärande del av karossen. Det avslöjar ett patent, som Carup kommit över. Ett sådant batteri visade Tesla upp i samband med Battery Day för tre år sedan.

Patenten visar det nya batteriet.

I patentet lyfter Volvo Cars fram batteriets fördelar. Designen gör det möjligt för Volvo att ta bort överflödiga strukturer vilket gör att fordonets totala vikt blir lägre. Lösningen gör det också möjligt för Volvo att packa fler battericeller på en mindre yta vilket i sin tur också ger ett bättre vikt och energi-förhållande.

Batteri i karossen

Redan för tio år sedan hade Volvo en idé om att bygga in batterierna som i del av konstruktionen i sina bilar. Då handlade det dock om att ersätta bilens paneler som dörrar, motorhuv och tak med förstärkta kolfibermaterial som också fungerade som batterier.

Projektgruppen såg det hela som en lösning på den tunga vikten och höga kostnaden som förknippades med batterier i hybrider och elbilar, skrev Volvo i ett pressmeddelande år 2013.

Några batterier i dörrar och tak är det dock inte tal om med Volvos nya patent. Batteriet ligger alltså som en förstärkt del i bottenplattan istället.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.