För två år sedan presenterade Volvo AB sina planer på en egen batterifabrik för storskalig produktion i Mariestad. Anläggningen skulle bli 21 hektar stor med målsättningen att ha den klar till 2030. Byggstarten var planerad till nästa år och när fabriken står klar kan den sysselsätta närmare 3000 personer.
I kölvattnet av stormen kring Northvolt samt Volvo Cars utköp av Northvolt för en planerad fabrik i Göteborg lugnar nu Volvo AB Mariestadsborna kring planerna på en batterifabrik även där Någon byggstart 2025 blir det dock inte som först kommunicerat.
Volvo AB kommer att skjuta på det ett eller ett par år, skriver Skaraborgs Allehanda.
– Vi ser att efterfrågan på fullelektriska bilar inte ökar som vi planerat vår tillverkning. Omställningen i samhället tar längre tid än vad vi förväntat oss. Det är en insikt som kommer över tid, inte en enskild datumpunkt. Vi ser ett behov av att anpassa byggstarten av anläggningen till dess vi har högre efterfrågan, säger Fredrik Agelén, Volvo AB:s projektledare för satsningen i Mariestad.
Men fabriken ska bli av. Det är klart. Man är helt övertygad om att det finns ett behov av batterier i framtiden. Uppbyggnaden av fabriken kommer nu att ske i etapper i takt med kapacitetsbehovet. Det kommer att vara en enorm styrka att ha en svensk batterianläggning:
– Vi kommer med koldioxidneutral energi i den svenska modellen. Vi finns i den europeiska kontexten och sätter upp leverantörskedjor på ett helt annat sätt än de kinesiska märkena gör. De kommer att vara en duktig konkurrent till oss, men vi har duktiga konkurrenter från andra världsdelar redan i dag, säger Fredrik Agelén.
– Den kommer att bli av, det kan vi lugnt säga, och det kommer att bli jädrigt häftigt, summerar Fredrik Agelén.
Kommentera