Volvo och Renault visar eldrivna transportbilar

Flexis är ett gemensamt bolag skapat av franska Renault Group och svenska Volvo Group tillsammans med den franska fraktjätten CMA CGM. Tillsammans ska man ta fram konkurrenskraftiga eldrivna skåpbilar.

Satsningen är baserad på en enhetlig elbilsplattform av skateboard-typ och en gemensam elektronikarkitektur utvecklad av Renaults elbilsbolag Ampere. Nu visar man upp tre olika typer av fordon som är baserade på plattformen.

Fordonen är utvecklade med fokus på effektivitet, både när det kommer till driften men också till själva användandet i verksamheten. De är exempelvis fullt uppkopplade så att logistiker i realtid ska kunna utvärdera flottans prestanda och användandet av fordonen.

Fordonen byggs på den tunna skateboard-plattformen.

Fordonen är också utformade med fokus på föraren, med låga golv vilket gör insteget och förfarandet med att lossa och lasta gods enkelt och ergonomiskt. Fordonen ska kunna leverera runt 450 kilometer i räckvidd på en laddning, och kan laddas snabbt upp till 80 procent på 20 minuter.

– Vår mission på Flexis är att stötta och påskynda elektrifieringen av den urbana logistikbranschen, som strävar efter att bli mer hållbar, öka lönsamheten och förbättra driftssäkerheten samt tryggheten för förare i en sektor som fortsätter att växa. Sedan Flexis grundades har vi samarbetat med kunder och logistikaktörer för att tillsammans utveckla tjänster som möter de operativa behoven och förbättrar B2B-erbjudandet på marknaden, berättar Philippe Divry, VD för Flexis.

En första förserieproduktion ska starta i år och serieproduktionen är sedan planerad till 2026. Tillverkningen kommer att ske i Renaults fabrik i Sandouville, Frankrike.

Tre modeller

Här är de tre modellerna som Flexis tagit fram:

Step-In Van

Step-In-skåpbilen har en unik silhuett inom segmentet för medelstora transportbilar och är utrustad med främre skjutdörrar samt en bakre jalusidörr för optimerad lastning. Det är också möjligt att enkelt ta sig mellan förarhytten och lastutrymmet genom en dörr och med en takhöjd på 1,90 meter kan de flesta förarna gå upprätt i genom hela fordonet.

Skåpbil

Nästa modell är ett fordon som man helt enkelt kallar för ”Skåpbilen”. Det är anpassat för stadstrafik och sägs ta bort många av de hinder som dagens motsvarigheter lider av. Skåpbilen ska ha en överlägsen manövrerbarhet och med en totalhöjd på 1,9 meter blir det möjligt att komma in i de flesta parkeringshusen och garagen.

Transportbilen

Det tredje fordonet är ”Transportbilen” som är ett fullt anpassningsbart chassifordon med en flexibel boxlösning. Här kan man fritt anpassa bredden, höjden och längden med en rad olika modulära lösningar – och inte minst till kylda boxar.

Redan nu har Flexis tecknat en rad avtal med flera kunder i Frankrike, Tyskland och Storbritannien. Det inkluderar logistikbolagen Colis Privé, HIVED and DB Schenker.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.