Volvo Lastvagnar testar ellastbilar i extrem kyla – ny app-funktion gör lastbilen redo

Det är inte bara personbilar som genomgår omfattande vintertester i sträng kyla. Tillverkaren av tunga lastbilar ställer också sina produkter inför samma utmaningar.

Volvo Lastvagnar har tagit vara på den stränga kylan vid Polcirkeln och satt sina eldrivna lastbilar på prov. Frågan man ville ha svar på var är: Vad händer med en batterielektrisk lastbil när termometern visar -25° C och vinden är hård?

– När vi testar våra lastbilar på fältet, i närheten av Polcirkeln i norra Sverige, analyserar vi alla oförutsägbara delar av naturen, fortsätter Jessica Sandström, global produktchef på Volvo Lastvagnar.

– Vindarna bygger på is på lastbilarna, vilket ger oss stora möjligheter att säkra att allt fungerar som det ska under extrema förhållanden. Våra tester har visat att det fungerar mycket väl att köra våra eldrivna lastbilar under dessa mycket kalla förhållanden, fortsätter Jessica Sandström.

Vintertesterna resulterande i alla fall en konkret åtgärd som förbättrar de elektriska lastbilarna under kalla eller varma temperaturer, berättar Volvo Lastvagnar.

Genom en ny funktion kallad för Ready to Run, kan föraren förbereda lastbilen inför arbetsdagen. Funktionen kyler ner batteriet och lastbilshytten innan avfärd på varma dagar. Under kalla dagar värmer den batteriet och hytten. Den optimala temperaturen för batterierna är runt 25 grader. Föraren kan nu genom en app fjärrstarta värmen eller kylan i förväg.

Hittills har Volvo Lastvagnar levererat några hundra helt eldrivna tunga lastbilar till åkerier och transportföretag i Europa det här året, skriver Volvo Lastvagnar i ett pressutskick. Målet är att ha en ledande position i Europa och att hälften av den totala lastbilsförsäljningen ska vara helelektrisk till 2030.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.