Idag avslöjar Volvo Cars att man förändrar grunden i hur man säljer sina bilar i framtiden. Man kommer därför ändra sin traditionella affärsmodell och starta direktförsäljning av elbilar online.
I sin nya flaggskeppsbutik online kommer Volvo sikta på att förenkla köpprocessen, och minska antalet steg. Målet är ett erbjuda ett färre antal ”attraktiva, förkonfigurerade elektriska Volvo-bilar som är redo för enkel och praktisk beställning och med snabb leverans”.
Volvo betonar dock att man kommer fortsätta bygga kundrelationer genom sina återförsäljare: De fortsätter att vara en viktig del av kundupplevelsen och kommer att fortsätta att ansvara för en mängd viktiga tjänster, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Volvo Cars blir helt elektriskt senast 2030
Samtidigt som man förändrar och förenklar försäljningen kommer man också börja fasa ut förbränningsmotorn och laddhybrider. Målsättningen är att endast sälja helt elektriska elbilar till senast 2030.
– Det finns ingen långsiktig framtid för bilar med en förbränningsmotor, säger Henrik Green, chief technology officer på Volvo Cars.
– Vi är fast beslutna att bli en renodlad elbilstillverkare och det är en övergång som ska ske 2030. Det kommer att göra det möjligt för oss att möta våra kunders förväntningar och vara en del av lösningen när det gäller att bekämpa klimatförändringarna, fortsätter Henrik.
Under de kommande åren kommer Volvo att presentera flera elektriska modeller. Målet är att hälften av företagets försäljning ska vara elbilar till 2025. För att senast 2030 vara helt elektriskt.
Volvo presenterade sin första elbil Volvo XC40 Recharge förra året. Idag vid 14.30 är det dags att presentera nästa elbil. Volvo har varit hemlighetsfulla, men har sagt att det blir en ny modell i 40-serien. Volvochefen Håkan Samuelsson har tidigare beskrivit den som en modell med en mer ”strömlinjeformad kaross” än XC40.
Kommentera