Knappar på ratten kan vara behändiga att ha, men det gäller så klart att de görs på rätt sätt. Volvo EX30 har fått kritik för sitt val av touchknappar som ska vara svåra att ”pricka rätt” med.
När undertecknad var och provkörde Volvo EX30 i Barcelona förra hösten sa representanterna att de svårprickade knapparna berodde på att mjukvaran inte var helt klart på förseriebilarna, det skulle bli bättre inför lanseringen.
Men någon bättring tycktes det aldrig bli, kritiken kvarstod när de första kundbilarna kom. Nu meddelar Volvo att man löst problemet, men tyvärr inte genom att fila på mjukvaran.
Istället har Volvo inför det kommande modellåret 2025 valt att fysiskt förbättra knapparna. Förändringen består i att det beröringskänsliga området på varje knapp blivit större och varje knappar har också försetts med tydligare avgränsningar som går att känna.
Bilden nedanför visar de äldre knapparna. De nya knapparna syns på bilden överst i artikeln.

Med start 2025 kommer Volvo också att börja bygga Volvo EX30 lokalt i Europa – närmare bestämt i belgiska Gent.

– Vår ambition är att sälja EX30 runt om i världen till ett attraktivt pris, vilket underlättar övergången till att köra en elektrisk Volvobil för fler människor, samtidigt som det bidrar till företagets marginaler. Att lägga till produktion i Gent är ett logiskt steg eftersom vi siktar på att möta den starka globala efterfrågan på vår spännande lilla elektriska SUV, säger Jim Rowan, vd för Volvo Cars.
Kommentera